Red Bull over de verboden ophanging: 'FIA bezweek onder druk Ferrari'

05 apr. 14:24 Redactie

Red Bull hekelt rol van FIA rondom verbod van FRIC-systeem


Deze winter was er veel te doen omtrent de ophangingen van Mercedes en Red Bull. Pas vlak voor de start van het seizoen nam de FIA een beslissing. In het geval van Red Bull betekende dit een aanpassing aan de ophanging.

Helmut Marko van Red Bull hekelt de manier waarop deze beslissing tot stand is gekomen. Red Bull en Ferrari gebruikten in 2016 het FRIC-systeem, waarbij de voor - en achterwielophanging met elkaar in verbinding stonden. Door een ingenieus dempingssysteem communiceerden deze ophangingen van elkaar, waardoor de rijhoogte per bocht en snelheid verschillend was. Op hoge snelheden leverde dit aerodynamische voordelen op.

Tijdens de winter was het met name Ferrari dat bij de FIA aandrong op een verbod op de ophanging. De Italianen hadden zelf een variant ontworpen, maar deze kwam niet door de keuring. Om die reden wilde Ferrari meer inzage in de werking van de systemen van Red Bull en Mercedes. Deze weigerde dat, waarna de FIA in Barcelona alle teams bezocht om hun ophangingssysteem te controleren. 

De rol en invloed van Ferrari was erg groot erkent Helmut Marko. "Het was een vreemde procedure. Normaal ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. In dit geval was hier geen sprake van. Bij twijfel over de legaliteit van onze ophanging werden we al veroordeeld zonder bewijs. Bij een rechter zou zoiets nooit stand houden en ik heb dit nog nooit meegemaakt."

"De FIA wist zich duidelijk geen raad met de druk van Ferrari." erkent Marko tegenover Motorsport-Total.

Hoewel de ophanging pas net voor de seizoensstart verbonden werd, was dit niet de hoofdreden waarom Red Bull stroef uit de startblokken kwam. "Het verbod was niet de reden dat we te langzaam waren in Australië. We hebben het systeem vorig seizoen in de helft van de races gebruikt. Dit omdat het soms geen voordelen opleverde. Het systeem was erg complex, waardoor het ons niet altijd voordeel opleverde."

Wat Marko betreft is de discussie omtrent de ophanging nu verleden tijd. Er is werd aan de winkel voor Red Bull dat snel naar voren wil op de grid. "Er zijn genoeg andere dingen waar we ons nu druk over mogen maken. Ferrari had anders zeker een protest ingediend in Australië. We geloven nog altijd dat het legaal was, maar toen Mercedes besloot om zonder het systeem te rijden hebben we hun besluit gevolgd. Het zou slecht zijn geweest voor de sport als de uitslag lang onzeker was."

Opvallend was dat Mercedes en Red Bull minder goed uit de verf kwamen in Australië. Zo won het team voor het eerst in vier seizoenen de openingsrace niet. Max Verstappen was met een vijfde positie de beste Red Bull coureur.

Foto: Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen