Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull wist 'potentiële ramp' af te wenden: "Anderen gleden wel uit over die bananenschil"

Max Verstappen is kampioen en Red Bull zal snel volgen. Na een zenuwslopend seizoen in 2021 wist Red Bull ook dit jaar te imponeren. Technisch kopstuk Rob Marshall, Chief Engineering Officer bij het team van Verstappen, kan zijn geluk niet op.

Voor het tweede seizoen op rij wist Max Verstappen de wereldtitel Formule 1 voor zich op te eisen. Vorig jaar bleef het daarbij voor Red Bull, maar in 2022 lijkt alleen een bizarre wending het team nog van de constructeurstitel af te kunnen houden. Rob Marshall, Chief Engineering Officer bij Red Bull, is in zijn nopjes met de titel van Verstappen, zo vertelt hij in de F1 Nation Podcast. "Oh, dit is briljant! We hadden al zo lang een lastige periode ten tijde van de Mercedes-dominantie, en om dan vorig jaar en dit jaar kampioen te worden bij de coureurs is heel speciaal!", geniet hij.

RB18 niet dominant

En dat terwijl Max Verstappen na de GP van Australië nog op een straatlengte achterstand van Charles Leclerc en Ferrari stond. Red Bull was twee maal uitgevallen, tot frustratie van de Nederlander. Toch vochtten ze zich terug en is de titel met nog vier races te gaan binnen. Marshall benadrukt echter dat Red Bull echt niet zo dominant is als de score doet vermoeden. "We wisten dat het niet gemakkelijk zou gaan worden, dat is het nog steeds niet, maar in het eerste deel van het jaar had Ferrari de betere bolide en waren ze ons net, marginaal, voor. Nu zijn wij een beetje beter, maar dominant zijn we zeker niet."

Potentiële ramp

Bovendien was het na dat slopende 2021-seizoen, waarin Red Bull er tot aan de laatste snik alles aan deed om de titel te pakken, niet zeker of het team dit seizoen wederom competitief zou kunnen zijn. Het was immers het team dat als laatste de focus volledig naar dit jaar had verlegd. Toch had men al snel door dat de RB18 een goede bolide was. "Het is altijd lastig om in te schatten of je het goed hebt gedaan of niet als er nieuwe regels komen. Toen we bij de eerste testdagen aankwamen, merkten we dat we niet heel ver van de pace vandaan zaten." "Bovendien leken we geen problemen te hebben, die andere teams juist wel hadden", zo doelt hij voornamelijk op porpoising. "Daar hebben sommige teams nog last van! Ik denk niet dat we een supergeweldig design hadden, maar we hebben de bananenschillen waar de andere teams wel over uitgleden weten te vermijden." En dat terwijl het flink mis had kunnen gaan, snapt ook Marshall, die wijst op de volledig nieuwe auto. "Er was geen bout of moertje hetzelfde op de auto van 2022 ten opzichte van die van 2021. De aerodynamica, het chassis, alles was nieuw! De versnellingsbak, niets konden we meenemen. Het was dus een potentiële ramp, maar gelukkig ging alles goed!" "In de loop van het seizoen hebben we de plooien, de kleine problemen, glad weten te strijken, waarop we verder konden bouwen. Het is een heel goed seizoen geweest!", aldus het Red Bull-kopstuk.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'