Renault gelooft niet in onafhankelijke motorleverancier

16 jun. 14:39 Redactie

Abiteboul: 'Geen reden tot paniek omtrent motoren'


In de Formule 1 gaat het dagelijks over de huidige motoren en de toekomst van de sport. Volgens Renault topman Abiteboul is er geen enkele reden tot paniek. 

Red Bull roept al twee jaar dat er onafhankelijke motorleveranciers moeten komen. Dit omdat het team noodgedwongen veroordeeld is tot een deal met Renault. Mercedes en Ferrari weigeren het team motoren te leveren en Honda is geen optie.

Een onafhankelijke motorleverancier is volgens Abiteboul bijna een utopie, laat hij F1.com weten.

"Er wordt veel gesproken over onafhankelijke motorleverancier, maar je moet echt ver terug in de geschiedenis om en onafhankelijke leverancier te vinden. Veel mensen noemen direct Cosworth, maar vergeten dat dit een samenwerking was met Ford."

"Als je een onafhankelijke motorleverancier wil, dan moet het niveau van de technologie erg laag worden. Dat is iets dat niet past bij de Formule 1 als koningsklasse van de autosport. We moeten ervoor zorgen dat er nog altijd geavanceerde technologie aan boord is, dat is het DNA van de Formule 1."

 

Motoren zijn het hart van de auto


De autofabrikanten willen dat de motoren passen bij het technologische karakter van de Formule 1 en de ontwikkelingen in de wereld. Hybride technologie en schone motoren zijn daarom een must. 

"Heel simpel: een motor is zeer belangrijk voor een auto. We zijn autofabrikanten en motoren zijn het hart van onze auto's. We geloven er dan ook in dat dit ook voor de Formule 1 moet gelden. We moeten wel een betere balans krijgen dan in de huidige situatie, waarin de startopstelling niet langer bepaalt wordt door de kracht van de motor."

 

"Daarbij komt dat we geloven in hybride en elektrisch rijden. De wereld wil lage emissiewaarden en de Formule 1 kan niet terug gaan in de tijd. Alle auto's worden hybride in de toekomst en dan bedoelen we geen volledig elektrische auto's. Er moet een balans komen tussen de verbrandingsmotor en de hybride systemen. Op dit moment hebben we een motor die te zwaar is en niet genoeg geluid en vermogen heeft."

 

Compleet nieuwe motoren niet nodig


Red Bull wil terug naar de klassieke V10 of V12 motoren, uitgerust met een standaard turbo en KERS-systeem. Renault deelt die visie niet.

"Ik begrijp dat de teams goedkopere motoren willen, maar aan de andere kant als je kijkt naar de budgetten en kosten in totaal, en naar de kosten van een motor dan valt dat reuze mee. Een gemiddeld privé team heeft een budget van $100 miljoen en de motoren kosten $ 12 miljoen per jaar. Dat vind ik geen buitensporig bedrag."

"We moeten zorgen dat de kosten voor de motoren en de ontwikkeling daarvan omlaag kunnen, door stabiele regelgeving. Het zou daarom ook slecht te zijn om compleet nieuwe motoren te ontwikkelen zoals in 2014. Het is beter om de huidige motoren aan te passen zodat ze goed bij de sport passen."

Geen reden tot paniek


Er wordt veel gesproken over de problemen van Honda en McLaren en de dominantie van de Mercedes-motoren. Abiteboul vindt dat er soms teveel ophef is die mogelijk doorwerkt in de regels voor de motoren van 2021.

"Twee jaar geleden was er paniek rondom Red Bull, dat ze de sport zouden verlaten. Uiteindelijk losten de problemen zichzelf op. Ik zie geen reden tot paniek op dit moment. McLaren heeft haar problemen met Honda, maar voor Honda is het zaak dat er stabiliteit komt. Geef ze tijd en ze gaan goede motoren bouwen."

"We moeten rustig blijven, zoals Ross Brawn dat ook is, en vertrouwen hebben dat hij de juiste beslissingen neemt voor de toekomst van de sport."

Foto: Renault F1

 

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen