Renault moppert: 'Red Bull geeft verkeerde info over onze motor'

23 mei 18:07 Redactie

Renault en Red Bull slijpen de messen


Krijgen we een herhaling van 2015? Destijds vlogen Red Bull en Renault elkaar in de haren vanwege de tegenvallende prestaties. Dit seizoen is er veel kritiek vanuit het F1-team op haar motorleverancier.

Komt de upgrade nu wel of niet? Wanneer komt de upgrade voor Max Verstappen? Bijna wekelijks komt dit thema weer terug in de media. Volgens Renault is dit te wijten aan het team van Red Bull dat 'bewust' verkeerde informatie naar buiten brengt. Teambaas Horner liet vorige week nog weten dat ze 'iedere week naar de kerk gaan om te bidden' voor een snelle upgrade.

Abiteboul van Renault is helemaal klaar met het gedoe omtrent de upgrade. "Ik zou graag zien dat men zich minder focust op die upgrade omdat we de motor iedere race verbeteren. We willen eerst de betrouwbaarheid op orde hebben voordat we meer vermogen leveren, of andere verbeteringen invoeren," laat hij Motorsport.com weten.

Volgens Abiteboul is het allemaal niet zo zwart-wit als gesuggereerd wordt. De Fransen ontwikkelen de motor continu en boeken wel degelijk progressie. 

"De betrouwbaarheid verbetert en we hebben zaterdag een testprogramma afgewerkt met nieuwe 'mapware' die beschikbaar is voor onze drie teams. Het is niet zo dat we ineens Mercedes voorbij gaan qua vermogen. Het zijn kleine stapjes die we maken en in Monaco volgt het volgende stapje. De grote stap willen we maken als we powerunit drie introduceren."

De communicatie van Red Bull naar buiten toe vindt de Renault-baas niet goed. "Zoals altijd informeren ze de media verkeerd over het verbeteren van onze motor."

Gat met Mercedes wordt dit seizoen niet gedicht


Voor aanvang van het seizoen was Renault zeer optimistisch. Het sprak over het dichten van het gat met Mercedes, om volgend seizoen de beste motor te leveren. Momenteel is de achterstand op Ferrari en Mercedes nog altijd erg groot. Sterker nog, Renault lijkt terrein te verliezen in plaats van goed te maken.

"Dit jaar dichten we het gat niet meer volledig, we verwachten dat we dit volgend seizoen kunnen realiseren. Desondanks verwachten we met de stap die we dit jaar gaan maken het gat bijna te dichten."

De upgrade van zowel de verbrandingsmotor als de MGU-K moet komen als de derde motor wordt geïntroduceerd. Wanneer deze wordt ingezet is nog onbekend, maar dit zal sowieso voor de zomerstop gebeuren. De nieuwe MGU-K is vijf kilo lichter en door deze gewichtsbesparing al goed voor twee tienden tijdwinst per ronde.

FFoto: Clive Mason/Red Bull Contentpool

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen