Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dagboek Dieter Rencken: "Sorry FIA, maar dit riekt naar een doofpot"

RacingNews365 Formule 1-journalist Dieter Rencken is niets, maar dan ook echt níéts wijzer geworden van de gepubliceerde uitkomsten van het FIA-onderzoek naar de Grand Prix van Abu Dhabi. Maar natuurlijk had Dieter ook tijd om van de heerlijke sfeer rond zo'n eerste F1 Grand Prix van het jaar te genieten.

Zondag 09:00 uur

Ik ben opgestaan en heb de samenvatting van de gebeurtenissen tijdens de finale van vorig seizoen in Abu Dhabi gelezen - het persbericht was kort voor de kwalificatie van zaterdag binnengekomen en in plaats van het direct door te nemen, had ik besloten het nog even te laten liggen. Hoewel de consensus in de paddock is dat F1 vooruit moet kijken en niet terug, is het een feit dat we het verleden moeten bestuderen om het heden te begrijpen om de toekomst te kunnen sturen - en dus zijn de bevindingen van het onderzoek van cruciaal belang voor de huidige en toekomstige geloofwaardigheid van F1. Dus, wat heb ik geleerd tijdens het uur dat ik besteed aan het bestuderen van het rapport? Drie letters: NUL. Na het lezen van de samenvatting heb ik geen idee wie het rapport heeft samengesteld, geen idee wie of hoeveel partijen de auteurs hebben geïnterviewd, en, bovenal, geen idee waarom Michael Masi werd ontheven van zijn rol. Enkel een vermoeden dat het was om Mercedes en Lewis Hamilton te sussen, blijft overeind. De belangrijkste regel in de samenvatting is dat het proces om gelapte auto's te identificeren handmatig was verlopen - met als gevolg een hoger risico op menselijke fouten; sindsdien is daarvoor software ontwikkeld. Aangezien het zich van een ronde achterstand ontdoen van enkel bepaalde auto's de kern van de zaak was, is de vraag: werd Masi gedumpt omdat de FIA over onvoldoende systemen beschikte? Een advocaat zou daar gehakt van maken, en ik zie Masi dan ook zomaar terugkeren naar Australië met een enorme zak geld voor een schikking onder zijn arm. Het spijt me, FIA-president Mohammed Ben Sulayem, maar totdat het volledige rapport is vrijgegeven en alle auteurs en geïnterviewden zijn geopenbaard, is de verdenking groot dat het hier om een doofpot gaat, iets wat niet past bij een internationale federatie die volledige transparantie heeft beloofd.

12:30 uur

Op naar het circuit - het is zowel een werk- als een Grand Prix-dag, dus de wegen zijn druk, maar het verkeer stroomt vlot door. Eenmaal geparkeerd stoppen Aaron, Sandor en ik bij de cateringtent voor een vroege lunch, voordat we via de onderdoorgang naar het mediacentrum aan de rand van de paddock gaan. De activiteiten van de dag zijn gepland. Ik vraag de mening van verschillende sportieve directeuren over vrachtvervoer en logistiek onder de huidige wereldwijde omstandigheden in combinatie met een steeds groter wordende kalender met back-to-back intercontinentale vluchten en meer double- en triple headers dan ooit tevoren. Een volledige analyse volgt later deze week, maar het volstaat te zeggen dat er een (terechte) vrees bestaat dat incidenten zoals de vertraagde vracht van Haas tijdens het de testdagen waarschijnlijk niet op zichzelf staan.

15:00 uur

Ontmoeting met Robert Reid, vice-president sport van de FIA en dus de rechterhand van Ben Sulayem in zaken als hierboven beschreven. Ik ken Robert al een tijdje, dus het is meer een hernieuwde kennismaking in zijn nieuwe rol en het is duidelijk dat hij heel hard werkt om de nuances van de FIA te begrijpen na slechts drie maanden in die functie te hebben gewerkt - wat een moeilijke periode bleek te zijn, gezien de invoering van F1's 'nieuwe tijdperk' en het Abu Dhabi-rapport. In zijn ambtstermijn van 2022 tot 2025 houdt Robert - in 2001 als navigator wereldkampioen rally met Richard Burns - toezicht op de overgang van de F1 naar een 'nieuw tijdperk' in 2026, wanneer de F1 overschakelt op een toekomst met 50/50 elektrische/duurzame brandstoffen, waarbij zijn prioriteit is om die regels aantrekkelijk genoeg te maken om ten minste één nieuwe motorleverancier plus nog één of twee teams aan te trekken. Dat is naast de opdracht om de wereldwijde motorsport in alle richtingen te laten groeien... geen gemakkelijke taak, dat is zeker.

17:00 uur

Op weg naar de startgrid - het beste deel van het Grand Prix-weekend, omdat ik dan de voorbereidingen van alle tien de teams in dertig minuten kan volgen. Tijdens de wandeling kan ik de houding van de coureurs bekijken - plus hun eigenaardigheden en rituelen - en een praatje maken met mensen die ik misschien gemist heb in de paddock, vooral bij 'warme' races waar velen schuilen tegen de zon. Ik praat met professor Gordon Murray, de legendarische Brabham- en McLaren-ontwerper die hard werkt aan zijn eigen reeks supercars. We komen uit dezelfde Zuid-Afrikaanse stad, waren lid van dezelfde motorclub en gingen naar dezelfde universiteit - toen hij zijn eredoctoraat kreeg. Murray nodigde me uit om de ceremonie voor te zitten - dus het was goed om voor het eerst sinds de tijd vóór Covid weer eens bij te praten met iemand uit Durban. Daarna wissel ik van gedachten met Red Bull F1-adviseur Helmut Marko, en hij glimlacht als ik zeg dat de huidige auto's ongeveer evenveel wegen als de 5,0-liter V12-tweezitter van Porsche mét dak en magnesium-chassis waarmee hij in 1971 de 24 uur van Le Mans won...

20:00 uur

Na de race is het tijd om alles van de winnaars en verliezer op te tekenen - een proces dat ongeveer twee uur duurt. Dan haal ik het traditionele Bahreinse nummerplaat-souvenir op - ik heb er nu 16 - eet wat (in een bijgebouw van het mediacentrum) en ga terug naar mijn hotel in de stad. Ik spreek je volgende week vanuit Jeddah...

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden