Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Reportage: Hoe deze talenten in de voetsporen van Verstappen en Hamilton proberen te treden

Het F1-seizoen gaat pas in maart van start met de Grand Prix van Bahrein. In de Championship Cup-karting streden de jonge talenten al tijdens het laatste weekend van januari tegen elkaar op het befaamde South Garda-circuit in Italië. RacingNews365 was in de paddock aanwezig om te zien hoe nieuwe talenten er alles aan doen om de nieuwe Max Verstappen of Lewis Hamilton te worden.

Nederlanders zijn er op deze koude maar zonnige januaridag in Italië relatief weinig, terwijl je hier in de zomer aan het Gardameer meer landgenoten zal tegenkomen dan Italianen. In de winter is alles anders, het bekende meer ligt er verlaten bij. Enkele kilometers verderop is er veel meer actie, een groot internationaal gezelschap is daar namelijk bij elkaar gekomen. Jonge racetalenten strijden op het South Garda-circuit namelijk tegen elkaar tijdens de eerste internationale kartrace van het seizoen. Het is een voor autosportfans welbekend kartcircuit, waar ook Max Verstappen, Charles Leclerc en Lewis Hamilton races wonnen. Op het circuit spreken we onder andere met voormalig Red Bull F1-coureur Vitantonio Liuzzi. De Italiaan veroverde in 2001 de wereldtitel in de karts en maakte in die jaren ook naam door Michael Schumacher op zijn thuisbaan in Kerpen te verslaan. Andere tijden, de Italiaan werd in die tijd als een groot talent gezien toen hij op 21-jarige leeftijd wereldkampioen karting werd. Zoals we weten, rijden de toptalenten van vandaag de dag op die leeftijd al in de Formule 1! Op het moment helpt Liuzzi het jonge Chinese talent Kingsley Zheng. "Het is mooi om jonge talenten te helpen, iets wat ik graag doe door mijn eigen ervaringen over te brengen aan die jonge gasten. Als ik zo naast het circuit sta, dan begint het nog altijd te kriebelen. Graag wil je zelf de baan op, om je pupil te laten zien wat je bedoelt wanneer je hem probeert uit te leggen waar hij zich moet verbeteren", aldus Liuzzi, die op de Italiaanse wijze met handgebaren naast het circuit ook meteen duidelijk maakt wat hij zijn talent vandaag graag mee wil geven. Zowel voor als na iedere sessie zien we de voormalig Red Bull-coureur zijn Chinese talent aanwijzingen geven en schroomt hij het niet om de monteurs nog een handje te helpen. Logischerwijs is het niet mogelijk voor rijderscoaches om zelf de baan op te gaan. Mede door de maar liefst 300 deelnemers tijdens het eerste raceweekend van het jaar, waardoor de baan van vroeg in de ochtend tot laat in de dag bezet is door de sessies die verreden worden. Daarom grijpen rijderscoaches naar andere methoden om hun pupillen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Zo heeft de technologie in de kartwereld niet stil gestaan. Na afloop van trainingen kunnen de jonge coureurs direct hun telemetrie uitlezen en wordt er tijdens de sessies ook gebruik gemaakt van camera's op de helm en kart. Zo kan men bocht voor bocht zien wat de coureur doet en is het voor de coach eenvoudiger om een jong talent bij de hand te nemen. Wat dat betreft een groot voordeel voor de talenten, al betekent het wel dat men op jonge leeftijd ook buiten de baan veel tijd zal moeten investeren om zich te verbeteren. Iets wat nodig is, want bijna alle deelnemers beschikken over een goede 'entourage'. Veel van de coureurs beschikken over twee karts, wat ervoor zorgt dat het kostenplaatje aardig oploopt. Om een seizoen mee te draaien op een goed niveau, bij een sterk team, heeft RacingNews365 op basis van meerdere bronnen begrepen dat je rekening moeten houden met een investering van ruim boven de 100.000 euro per jaar. Zoals bekend, is de weg richting de Formule 1 absoluut niet goedkoop! Het artikel gaat verder onder de foto's.

Talenten vanuit de hele wereld komen in Italië bij elkaar, zo zien we coureurs vanuit bijna ieder continent en komen we ook enkele Nederlandse coureurs tegen zoals Rocco Coronel.. Hij rijdt sinds kort races op Europees niveau en geniet ervan om in actie te komen op kartcircuits waar veel huidige F1-coureurs ook hun rondjes reden: "Het is een mooi circuit hier in Italië waarop veel grip ligt, dat maakt het een fijn circuit om op te racen", aldus de zoon van Tom Coronel, die in de race op een uitstekende vierde plek eindigde. "Ik was zeker tevreden met mijn resultaat, maar ik baalde nog een beetje van mijn start. Die liep niet zo lekker en daar ga ik de komende tijd aan werken met mijn team en mijn vader", kijkt de ambitieuze Coronel al vooruit naar de volgende race. "Alles is zeer goed geregeld binnen het team en we worden uitstekend geholpen. Iedereen doet er alles aan om ons te helpen om beter te worden en dat gaat op een professionele manier. Zo kijken we beelden terug en wordt er veel gebruik gemaakt van data. Het is leuk om op die manier bezig te zijn en zo jezelf telkens weer te verbeteren." Inmiddels is Rocco Coronel al afgereisd naar de volgende race, die in Valencia op het programma staat. In Spanje zal hij zich net als de andere talenten weer willen verbeteren, om zo hopelijk ooit de stap naar de koningsklasse van de autosport te kunnen maken. Het reizen is naast het materiaal een grote kostenpost in de karting en jullie als vaste F1-lezers zijn bekend met de hoge kosten die gemaakt moet worden om in de Formule 1 terecht te komen. Vaak wordt echter voor lief genomen hoeveel tijd zowel de ouders, als het personeel en de talenten er in moet steken om een kans te maken om hun ultieme droom uit te laten komen. Tijdens een weekend van drie of vier racedagen komen de coureurs dagelijks zo'n 3 à 4 keer in actie. Trainingen, kwalificaties en races zijn de momenten wanneer de coureurs er moeten staan. In de relatief korte periode die men krijgt, moeten ze laten zien hoe goed ze zijn. Zoals Max Verstappen dat ook deed in zijn jonge jaren, door enkele races met grote voorsprong winnend af te sluiten op het South Garda-circuit. Gezien de kwaliteit van de coureurs en teams is dat nog niet zo makkelijk, want het niveau is ook in de breedte zeer hoog. Daarom doen teams er alles aan om hun coureurs zo goed mogelijk van dienst te zijn. Tijdens een weekend hebben de meeste coureurs een of twee monteurs tot hun beschikking, die na iedere sessie de kart weer helemaal tiptop in orde maken. Net als in de Formule 1 zijn ook de monteurs in de karting-wereld iedere dag keihard aan het werk en maken ze lange dagen om de jonge talenten de beste kart te geven. Daarnaast werken veel coureurs samen met een coureurscoach en een data-engineer. Zodoende raken de coureurs al op jonge leeftijd bekend met het professioneel samenwerken binnen een team.

Het is werkelijk 'insane' om te zien wat die jongens op die leeftijd al kunnen

Tom Coronel

Volgens Tom Coronel zorgt de professionaliteit van de teams ervoor dat de autosport in de breedte van een hoger niveau is geworden. "Zelf ben ik niet opgegroeid in de karts, maar begon ik direct met het autoracen op het circuit van Zandvoort. Zeker in de Formule-wagens moest ik daardoor veel harder werken dan andere jongens die wel in de kartwereld zijn opgegroeid. Zij zijn namelijk door hun ervaringen in de karts meer gewend aan hoe je moet rijden met een Formule-wagen. Je bent dan gewend geraakt om meteen veel feller te zijn in zo'n bolide." "Als je kijkt naar de kartwereld van nu, dan is dat niveau door de professionalisering nog hoger geworden. Iedereen gaat zo ontzettend professioneel te werk, waardoor de autosport in de gehele breedte ervan profiteert. Die jonge gasten moeten op jonge leeftijd al keihard knokken, maar dat kunnen ze ook omdat ze op jonge leeftijd goed kunnen rijden. Dat komt mede door Max Verstappen, doordat hij zo jong al veel stappen heeft gemaakt. Het is mooi om te zien hoe die jongens nu al op jonge leeftijd zo ontzettend veel leren en daardoor dus al op onwijs jonge leeftijd zeer goed zijn", aldus Coronel die met een twinkeling in zijn ogen praat als het over de nieuwe generatie talenten gaat. "Ik zie ook bij mijn zoon Rocco dat hij op 12-jarige leeftijd al heel goed kan racen en dat zie ik ook terug bij zijn generatiegenoten. Het is werkelijk insane om te zien wat die jongens al kunnen op die leeftijd en dat is 100% te danken aan de professionele opleiding die zij op dit moment krijgen in de karting. De stijl van werken die men daar nu hanteert zorgt ervoor dat we steeds meer en betere coureurs krijgen!" Gedurende het kartseizoen keren de jonge talenten nog verschillende keren terug op het South Garda-ciruit, dus mocht je dit jaar op vakantie gaan aan het Gardameer, is het zeker een aanrader om een kijkje te nemen bij een van de racedagen! Of huur een kart en waan jezelf in de positie van Verstappen en Hamilton!

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'