Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Sainz wint knotsgekke GP van Groot-Brittannië, Verstappen beperkt schade

Carlos Sainz heeft zijn eerste GP-zege behaald. De Ferrari-coureur wist te zegevieren in de Grand Prix op het circuit van Silverstone die bolstond van drama en actie. Max Verstappen moest genoegen nemen met een zevende positie, nadat hij een lekke band opliep nadat zijn auto schade op had gelopen door een brokstuk.

Horror crash van Zhou bij de start

Voor de eerste maal in zijn F1-loopbaan mocht Carlos Sainz van poleposition starten, met direct achter hem Max Verstappen en Charles Leclerc. De Red Bull-coureur koos er als enige van de favorieten voor om te starten op de zachte band, zijn rivalen kozen voor het gele medium rubber.

Bij de start pakte Verstappen direct de leiding, maar in het middenveld ging het compleet mis. Pierre Gasly werd afgesneden door George Russell die naar links kneep. De Mercedes-coureur tikte vervolgens op hoge snelheid Guanyu Zhou aan die op spectaculaire wijze ondersteboven over de baan en door de grindbak vloog. Uiteindelijk vloog de Chinees zelfs over de bandenstapels heen. Minutenlang hield de F1-wereld haar adem in, maar gelukkig kwam het verlossende woord dat de coureur 'oke' is.

Ook Yuki Tsunoda, Esteban Ocon en Alexander Albon crashten met elkaar in de eerste bocht. Albon kreeg het daarbij flink ter verduren en werd net als Zhou naar het medische centrum afgevoerd. De Williams-coureur werd na onderzoek ook 'oke' bevonden.

De race was direct na de crash geneutraliseerd en lag uiteindelijk een klein uur stil. Voor Verstappen betekende het wel dat hij zijn leidende positie in moest leveren. De startvolgorde bij de herstart was dezelfde als de oorspronkelijke startvolgorde, echter zonder Zhou en Albon.

Ditmaal stond Verstappen, net als zijn rivalen, ook op de medium band. Wederom had Verstappen de beste start, maar Sainz sloot de deur en verdedigde ferm. De beide Ferrari's startten agressief en Perez en Leclerc raakten elkaar ook even, waarbij de Red Bull-coureur een kapotte voorvleugel opliep en ver terug viel. Ook de voorvleugel van Leclerc liep schade op, doordat de endplate afbrak.

Verstappen hield Sainz prima bij, maar ook Leclerc haakte aan. Daarachter was het Hamilton die opstoomde naar de vierde plaats, tot groot genoegen van de Britse fans. Na zes ronden versnelde Verstappen en voerde de Nederlander de druk op Sainz op. Middels DRS kwam Verstappen op de lange rechte stukken dichtbij, maar het was nog niet direct genoeg om aan te vallen.

Verstappen hoefde niet eens aan te vallen, want Sainz ging zelf in de out en verliet kortstondig de baan, waarvan de Nederlander dankbaar profiteerde. Met het schaamrood op de kaken zag de teamleiding van AlphaTauri hoe Yuki Tsunoda samen met teamgenoot Pierre Gasly spinde, waardoor veel waardevolle posities verloren ging.

Uitslag Race - Groot-Brittannië

# Coureur Team Tijd Band
Resultaten worden geladen...

Grote problemen voor Verstappen

De leiding van Verstappen duurde maar kort want in ronde 12 liep de Nederlander een lekke band op, waardoor hij ver terugviel in het veld. Vanaf de zesde positie moest hij zijn weg vervolgen, maar de Red Bull had schade opgelopen aan de achterkant waardoor Verstappen veel pace verloor. De lekke band en schade aan de wagen werd veroorzaakt door een brokstuk op de baan.

Ferrari kon de regie in handen nemen, maar slaagde daar niet in. Om onverklaarbare redenen mocht de snellere Leclerc niet voorbij aan teamgenoot Sainz, waardoor Hamilton het Ferrari-duo wist te naderen. Verstappen worstelde ondertussen met zijn auto en was anderhalve seconde per ronde langzamer dan de mannen aan kop. Het wachten was op het moment dat de leiders in de race hun eerste stop zouden maken.

Sainz stopte bij het ingaan van ronde 20, maar Leclerc reed door. Ondertussen verbeterde Hamilton keer op keer de snelste raceronde. De Mercedes-coureur was ontketend en hijgde in de nek bij Leclerc. Verstappen maakte in ronde 23 een tweede stop, om te wisselen naar de harde band. De Nederlander viel terug tot de achtste positie, vlak achter Sebastian Vettel. De wissel naar de harde band kon Verstappen niet bekoren die over de boordradio zijn ongenoegen uitte: "Ik snap niet waarom ik op deze banden moet rijden met de schade die ik heb, ik rijd op ijs!"

In ronde 25 was het Leclerc die de pits indook, waardoor Hamilton de leiding in de race overnam. Leclerc, die volop had geklaagd dat hij voorbij wilde gaan aan Sainz, kwam achter zijn teamgenoot de baan weer op. Hamilton reed ondertussen stoïcijns door.

De beide Ferrari's reden wederom achter elkaar aan, waarbij het wederom Leclerc was die vroeg of hij mocht knokken met Sainz. Op vers rubber waren de beide Italiaanse bolides niet sneller dan leider Hamilton, wat een verrassing genoemd mag worden. In ronde 30 kreeg Sainz eindelijk de teamorder om Leclerc voorbij te laten.

In ronde 33 maakte Hamilton zijn enige stop van de wedstrijd, waarbij ook hij wisselde naar de harde band. Het wierp hem wel terug naar de derde positie, maar zijn banden waren veel verser dan die van de Ferrari's.

Safety Car zorgt voor sprint tot finish

Hamilton keek tegen een achterstand aan van zo'n vijf seconden na zijn pitstop, maar belangrijk voor Leclerc was dat hij een buffer had in de vorm van Sainz die op de tweede plaats lag.

Verstappen worstelde ondertussen nog altijd, waarbij hij Ocon in zijn nek had hijgen in gevecht voor de achtste positie. In ronde 36 passeerde Ocon met speels gemak de Red Bull-coureur. Lang kon Ocon niet genieten van het gevecht, want zijn Alpine kampte met een technisch probleem waardoor hij zijn wagen zelfs op de baan moest parkeren. De safety car kwam op de baan, waarbij het Sainz, Hamilton en Perez waren die stopten en wisselden naar de harde band. Opvallend was dat Leclerc dit niet deed en als enige bleef rijden op zijn harde band.

Met tien ronden te gaan werd het veld losgelaten, waardoor een sprint tot de finish volgde. Verstappen, negende, had ook gewisseld naar de zachte band. Perez, vierde, deed vooraan weer helemaal mee voor de zege en knokte met Hamilton voor de derde plaats. Aan de leiding waren de beide Ferrari's verwikkeld in een hard gevecht, maar het was Sainz die Leclerc te grazen had.

Had Ferrari een blunder gemaakt door Leclerc niet naar binnen te halen? Perez drong direct aan en ook Hamilton was veel sneller. Een prachtige slotfase van de GP op het circuit van Silverstone ontspon zich. Perez viel Leclerc aan, maar die counterde waardoor het Hamilton was die beide coureurs passeerde. Direct sloeg Perez terug , maar ook Leclerc wist Hamilton weer te passeren.

Vooraan reed Sainz makkelijk weg van de rest van het veld, aangevoerd door Perez. Leclerc verdedigde zijn derde positie met hand en tand. Hamilton passeerde wederom Leclerc, maar de Ferrari-coureur counterde direct. Met nog enkele ronden te gaan wist Hamilton definitief de derde plaats over te nemen.

Verstappen moest nog flink aan de bak om Mick Schumacher achter zich te houden in gevecht om de zevende positie.

Na 52 ronden was het Sainz die zijn allereerste F1-zege veroverde, voor Perez, Hamilton en Leclerc. Verstappen hield dankzij de falende Ferrari-strategie de schade beperkt ten opzichte van Leclerc. De Monegask scoorde 12 punten, Verstappen 6.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2022 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie