Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Succes voor Red Bull in strijd tegen nieuwe pitstopregels

De nieuwe pitstopregels, die de FIA een kleine maand geleden plots aankondigde, zullen toch niet op die manier worden ingevoerd zoals eerst gemeld. De mondiale autosportbond heeft nieuwe wijzigingen toegepast aan de technical directive, zo heeft RacingNews365 begrepen.

Begin juni riep Helmut Marko dat Mercedes het had gemunt op het pitstopmateriaal van Red Bull en een week later kwam de FIA inderdaad met een technische directive. Daarin werden de regels omtrent de pitstops 'verduidelijkt'. Het had betrekking op regel 12.8.4 van het technische regelboek. De FIA was namelijk van mening dat de veiligheid van de pitcrews in het geding was omdat er teveel risico's zouden worden genomen tijdens de pitstops door de monteurs die de banden vervingen. Zij drukken op een knop als de band vast zit en als ze alle vier monteurs op de knop hebben gedrukt, dan kan het stoplicht voor de neus van de wachtende coureurs pas op groen springen. Dit wordt allemaal gecontroleerd aan de hand van software. Omdat niet bij alle teams dezelfde maatstaven werden aangehouden om te bepalen wanneer een band vastzat, kon er verschil zitten tussen de teams. Op die manier kon een monteur volgens de FIA misschien eerder een signaal geven dat de band vastzat dan het moment waarop hij daadwerkelijk vastzat. De FIA wilde duidelijkere definities doorvoeren om ervoor te zorgen dat teams daar niet meer van konden profiteren. Bovendien wilde de autosportbond in eerste instantie extra vertragingen inbouwen in het pitstopproces. Een vertraging van 0,15 seconde (vergelijkbaar met de reactietijd van de mens) tussen het moment dat de sensor merkt dat de band vast zit en het moment waarop de software reageert en 0,20 seconde tussen het moment dat de laatste van de vier knoppen is ingedrukt en het moment waarop het stoplicht op groen springt en de coureur weg kan scheuren. Red Bull gaf meteen aan zich niet neer te leggen bij de wijzigingen, en nu lijkt hun gevecht succes te hebben. In een nieuwe technical directive, die de vorige vervangt, zijn er namelijk weer wat dingen gewijzigd, zo heeft RacingNews365 begrepen. De twee hiervoor genoemde vertragingen zijn niet meer van toepassing op de pitstops, maar de teams moeten naar verluidt nog wel aantonen dat hun manier van handelen veilig genoeg is voor de monteurs. Zo mag het signaal dat alle banden vast zitten alleen worden gegeven als het team zeker is dat alles op zijn plaats zit en mag de auto niet worden losgelaten als er nog monteurs zeer dicht op de wagen staan. Teams moeten dan ook data met de FIA delen om dit te bevestigen en aan te tonen dat de pitstops aan de eisen voldoen. Om de teams de tijd te geven de nieuwe wijzigingen door te voeren, is de invoering van de nieuwe regels vooruitgeschoven. Eerst moest alles in orde zijn voorafgaand aan de Hongaarse Grand Prix over twee weken, maar nu krijgen de teams naar verluidt een extra maand. Vanaf de Belgische Grand Prix, eind augustus, zullen de nieuwe pitstopregels dus in werking treden.

Viaplay
x
LIVE Sprint Shootout Formule 1 GP China 2024