Terugblik: De laatste Grand Prix-zege van Honda in de Formule 1

10 mrt. 12:00 René Oudman 0 reacties
De absolute koploper wat betreft het aantal Grand Prix-overwinningen bij motorleveranciers is natuurlijk Ferrari. Op een keurige vijfde plaats volgt Honda, dat met 421 GP-starts minder dan de helft van het aantal keren van haar Italiaanse concurrent aanwezig was. De laatste overwinning dateert echter van een poosje terug.

Waar Ferrari de Grand Prix van de Verenigde Staten 2018 nog wist te winnen, daar is de laatste zege van een Honda-motor al ruim twaalf en een half jaar oud. In 2006 stuurde Jenson Button zijn Honda – dat destijds een heus fabrieksteam in de Formule 1 had en zodoende niet alleen motoren, maar ook haar eigen wagens bouwde – naar een verrassende overwinning op de Hungaroring in Hongarije. RacingNews365 draait de klok terug naar 2006.

Het Honda-team van 2006: links Barrichello, in het midden testcoureur Davidson en rechts Button

Nadat Honda tegen het einde van de jaren ’80 van de vorige eeuw haast angstaanjagend sterk is, gooit het na 1992 de handdoek in de ring. Via tunerbedrijf Mugen worden er nog Honda’s verstrekt in de F1-wereld, maar het zou tot het jaar 2000 duren alvorens het Japanse merk ‘volledig’ terugkeert. Als leverancier van Jordan en BAR worden echter niet de gewenste resultaten geboekt. Goed, er wordt een handvol podiumplaatsen gescoord, maar Honda wil meer.

Voor het seizoen 2006 wordt BAR overgenomen door Honda. Jenson Button mag aanblijven, als tweede coureur wordt Ferrari-verschoppeling Rubens Barrichello aangetrokken. De bazen van Honda laten duidelijk blijken wat het doel is: races winnen, en het liefst ook nog meestrijden om het wereldkampioenschap. Al in de openingsraces blijkt die wens iets teveel gevraagd, al kunnen de Honda’s prima meedraaien in de subtop.

Honda heeft een wonder nodig om haar eerste F1-zege sinds 1992 te boeken

Renault en Ferrari verdelen echter de zeges en achter het tweetal bivakkeert McLaren. Na twaalf van de achttien races bezet Honda als fabrieksteam de vierde plaats in het kampioenschap, op ruime achterstand. Button en Barrichello zetelen op de plekken zeven en acht in de stand om de rijderstitel, precies waar ze volgens het constructeurskampioenschap thuishoren.

Honda heeft een wonder nodig om haar eerste zege sinds de Australische Grand Prix van 1992, destijds gescoord door McLaren-rijder Gerhard Berger, te halen. En dat wonder vindt plaats. In de kwalificatie blijken Barrichello en Button al erg sterk met een derde en een vierde plek, al moet de Brit tien plaatsen inleveren omwille van een technische gridstraf. Als de wedstrijd op zondag onder wisselende omstandigheden op een natte baan begint laat Button er vanaf P14 echter geen gras over groeien: hij moet en zal naar voren, zo snel als mogelijk.

Binnen zeven rondjes vindt de Brit zichzelf terug op de vierde plaats, waar teammaat Barrichello na een sterke start juist in de problemen is gekomen. Button hoeft niets meer te doen dan zijn hoofd koel te houden en McLaren-invaller Pedro de la Rosa te grazen te nemen: de concurrentie schakelt zichzelf namelijk uit. Kimi Raikkonen vergist zich in achterblijver Vitantonio Liuzzi, waar hij hard achterop knalt. Fernando Alonso wordt het slachtoffer van een mislukte pitstop.

Een kleine twintig rondjes voor de finishvlag wordt gezwaaid op de Hungaroring ligt Button pardoes aan de leiding, een positie die hij niet meer af zou staan. De populaire Brit boekt zijn eerste Grand Prix-zege en Honda’s – tot dusver – laatste. Na het succes in Hongarije verwacht Honda veel van het seizoen 2007, maar dat gaat de boeken in als rampjaar voor de Japanse stal.

Als het ook in 2008 voor geen meter loopt en de kredietcrisis de wereld in haar greep houdt, besluit Honda zich terug te trekken om pas in 2015 terug te keren als motorleverancier.

Honda staat al ruim twaalf en een half jaar droog. Kan Max Verstappen of Pierre Gasly een einde aan die droogte maken door met de Red Bull-Honda een Grand Prix te winnen?

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen