Ultrasoft banden zeven tienden sneller dan supersoft banden

24 mrt. 14:31 Redactie

Pirelli tevreden over slijtage van de banden en verschillen tussen de compounds


Bandenleverancier Pirelli blikt tevreden terug op de eerste racedag van het Formule 1 seizoen 2017. De coureurs reden ongeveer vijf seconden per ronde sneller ten opzichte van de eerste vrije training van 2016.

Mario Isola, Head of car racing, van Pirelli blikt terug op de vrijdagtrainingen.

"De rondetijden zijn ongeveer vijf seconden sneller ten opzichte van de trainingen van vorig jaar. We gebruiken dit jaar voor het eerst de ultrasoft banden in Australië."

De drie bandencompounds die mee zijn genomen naar Australië hebben op het vlak van performance aanzienlijke verschillen. Voor het bepalen van de racestrategie wordt dat een uitdaging, aangezien de hardere banden langzamer zijn, maar wel slijtvaster.

"We zien een gat van ongeveer zeven tienden tussen de soft en supersoft banden, en eveneens een gat van zeven tussen de supersoft en de ultrasoft per ronde."

"We gaan nu de degradatie (slijtage) van de banden analyseren. Deze is aanzienlijk lager dan vorig jaar. Samen met de teams kijken we naar de slijtage van de diverse compounds om zo de beste racestrategie te bepalen."

Foto: Red Bull Contentpool

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen