Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vermeulen: "Het racen zal altijd op één blijven staan bij Verstappen"

Max Verstappen is hard op weg naar zijn tweede wereldtitel in de Formule 1. Na het behalen van zijn eerste wereldtitel, na een spannende strijd met Lewis Hamilton, lijkt de onlangs tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau benoemde Verstappen weinig te zijn veranderd. Volgens manager Raymond Vermeulen zal de Nederlander ook na zijn volgende successen niet veranderen.

Tijdens de Grand Prix van België sprak RacingNews365 exclusief met Raymond Vermeulen, de welbekende manager van Max Verstappen. Vermeulen en Jos Verstappen zijn om en om bijna iedere GP aanwezig, om zo de huidige wereldkampioen op locatie te kunnen ondersteunen. Na het behalen van de titel komt er nog meer op hem af en dus is het belangrijk dat alles om hem heen optimaal georganiseerd is. Zo kan de Red Bull Racing-coureur zich focussen op zijn belangrijkste taak: racen. Volgens Vermeulen is dat ook de voornaamste reden dat Max Verstappen nooit veranderd is. "Het racen zal altijd op één blijven staan bij Verstappen. We proberen alles erom heen zo goed mogelijk te regelen, maar het belangrijkste blijven de prestaties van Max op de baan", is Vermeulen direct duidelijk over de eerste prioriteit van Verstappen. "Zo nemen wij ook de groei die de Formule 1 op dit moment wereldwijd doormaakt waar. Ik bedoel, in vergelijking met andere grote sporten in de wereld spreken we over een niche markt wanneer we het over de Formule 1 hebben. Door Liberty media en bijvoorbeeld Netflix heeft de sport echter grote stappen gemaakt en ligt vooral in Noord-Amerika de markt nog open voor ons. Daar hebben we denk ik nog veel te winnen." Het merk Verstappen richt zich daarom niet alleen op Nederlandse markt. Als wereldkampioen, maar ook voordat hij de titel veroverde, genoot hij al van een grote wereldwijde bekendheid. Iets wat men bij het Verstappen-team terugziet in de wereldwijde verkoop van de merchandise. "We meten alles en zien zo bijvoorbeeld op ons platform Verstappen.com dat er veel mensen vanuit allerlei verschillende landen ons platform bezoeken en onze merchandise kopen. Door de grote wereldwijde belangstelling hebben we mensen aangesteld die de markten specifiek in kaart brengen en ons erbij helpen om nog groter te worden in die markten." "De groei in Noord-Amerika is onwijs groot wat betreft de verkoop van onze merchandise en daardoor kunnen we bevestigen dat daar de groei van de Formule 1 zeer groot is. We zijn met een team van meer dan 25 mensen fulltime aan het werk om de fans direct te kunnen helpen bij het bestellen van de gewenste merchandise. Dat loopt altijd goed, maar de piek na afloop van de wereldtitel in Abu Dhabi bracht zelfs een extreme druk op onze logistieke partner. Heel raar is dat niet, want dat zie je natuurlijk overal dat wanneer er ergens een piek ontstaat, het lastig wordt om dezelfde leveringssnelheid te behouden."

Het draait allemaal om wat de stopwatch zegt

Raymond Vermeulen

Duidelijk is dat de piek na Abu Dhabi niet alleen ontstond door de vraag van de Nederlandse Verstappen-fans. "Van over de hele wereld werden er bestellingen gedaan, dus daar zag je wel echt hoe de sport leeft over de hele wereld. Een ander voorbeeld van die wereldwijde belangstelling is de Orange Army, dat je op steeds meer circuits terugziet", aldus Vermeulen die laat weten dat men nu al ver vooruit aan het plannen is wat betreft de toekomst van het Verstappen-merk. In Nederland zijn er al twee Verstappen shops, maar deze zouden we in de toekomst ook zomaar terug kunnen zien in andere landen. "We hebben grote ambities en we zijn heel druk bezig om die ambities te bewerkstelligen, op dit moment zijn we met een planning bezig die eigenlijk tot 2028 loopt. Je moet namelijk vooruit denken en in de komende jaren staan er zeker interessante plannen op het programma die we willen uitvoeren." Tot 2028 heeft Verstappen een contract met Red Bull Racing en logischerwijs speelt het succesvolle Oostenrijkse merk een grote rol in het succes van de Nederlander. "Het fijne van Red Bull is dat je onwijs snel met ze kunt schakelen, terwijl het om een enorm groot bedrijf gaat. We werken echter samen met een kleine groep mensen die de beslissingen nemen en dat maakt het ideaal om met ze samen te werken. Ze hebben daarnaast in ieder land de lokale kennis in huis en dat is heel handig voor ons, doordat wij met veel verschillende landen hebben te maken. Daardoor worden we in staat gesteld om met hen in ieder land onwijs snel te kunnen schakelen. Red Bull is een hip en stoer merk wat een enorme groei doormaakt, waardoor we graag samen met ze optrekken." De ambitieuze plannen die de familie Verstappen, Vermeulen en het team voor ogen hebben zijn duidelijk en een logisch gevolg van de prachtige resultaten die Max Verstappen de afgelopen jaren heeft geboekt. Juist die resultaten wil Vermeulen gedurende het interview nogmaals benadrukken, want hoe groot het merk ook kan worden, alles moet volgens Vermeulen draaien om het racen: "In de Formule 1 is uiteindelijk niet veel veranderd in de loop van de jaren, want uiteindelijk draait alles maar om één ding: Het draait allemaal om wat de stopwatch zegt, als de prestaties niet goed zijn dan is het uiteindelijk allemaal heel snel voorbij. Daarom hebben wij altijd gezegd dat alles om het racen draait en dat zal ook altijd zo blijven", spreekt Vermeulen zich in duidelijke en wie luistert naar Max Verstappen, ook in zeer herkenbare woorden uit. In het tweede deel van het exclusieve interview met Raymond Vermeulen spreken we over de rol van Netflix en hoe beide partijen samenwerken om de wereldkampioen in 2023 terug te zien in het vijfde seizoen van de beroemde ‘Drive to Survive’ serie.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie