Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen nam cruciale strategische beslissing vlak voor start van Hongaarse GP

Max Verstappen maakte enkele minuten voor de start van de GP van Hongarije een zeer belangrijke beslissing voor Red Bull. Het plan was namelijk om op de harde band te starten, de band die bij Ferrari leidde tot een deceptie tijdens de race.

Max Verstappen won de Grand Prix van Hongarije met een racestart op de zachte band en meerdere stints op de mediums. De harde band werd niet gebruikt. Gelukkig maar, want deze compound bleek een zeer slechte keuze te zijn tijdens de race op de Hungaroring. Concurrent Ferrari probeerde het wel op de harde witte band, maar verloor hierdoor enorm veel rondetijd. Het had niet veel gescheeld of Verstappen had hetzelfde probleem gehad, maar dan aan het begin van de race. "We hadden gepland om te starten op de harde banden", legt de Nederlander na de race uit aan onder andere RacingNews365 . "Maar toen ik naar de grid reed op de zachte banden had ik al bijna geen grip." "Ik heb toen gezegd: no way dat we gaan starten op de harde band. Credits naar het team, want ze hadden natuurlijk een hele strategie gepland met de harde band en ineens was het: oké, we switchen wel naar de softs. We hadden echter veel vertrouwen in de switch, dus deden we dat."

Verstappen: 'Je zag het bij Leclerc en Sainz'

Bij Ferrari en een aantal anderen op de Formule 1-grid ging het alles behalve goed op de harde band. Men verloor veel snelheid en kreeg de banden niet op de juiste temperatuur in de relatief koele omstandigheden tijdens de race. Verstappen is dan ook blij dat de strategie van Red Bull op het laatste moment werd aangepast. "Met de harde band was het heel erg zwaar geweest, dat kon je zien bij Charles (Leclerc) en Carlos (Sainz). Zij gleden alle kanten op en toen wij eenmaal de knoop hadden doorgehakt, was die keuze geen mogelijkheid meer." Verstappen won de race met zo'n tien seconden voorsprong op Lewis Hamilton. George Russell werd derde, terwijl Sainz en Leclerc niet verder kwamen dan respectievelijk P4 en P6. Strategie is hierbij zeer belangrijk geweest. Niet alleen de keuze van de banden, maar ook het moment van de pitstops en natuurlijk de foutloze pitstops zelf. "Het is zeer belangrijk als je voor een kampioenschap vecht dat je geen fouten maakt", benadrukt Verstappen. "Om dan aan 'de goede kant' te staan, om het zo maar te zeggen... we hebben heel veel goede mannen en vrouwen binnen ons team. Hannah (Schmitz) bijvoorbeeld, onze hoofdstrateeg, ze was erg kalm en is heel erg goed", aldus Verstappen.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'