Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen zet vraagtekens bij geklaag Mercedes: "Zelf hebben ze de meest flexibele vloer"

Volgens Max Verstappen is het raar dat Mercedes zo verbaast doet over flexibele vloerplanken, terwijl ze zelf de meest flexibele vloer hebben. Hij zet dan ook zijn vraagtekens bij de handelswijze van Toto Wolff en consorten.

Momenteel is er achter de Formule 1-schermen weer een politiek spel gaande. Het gaat voornamelijk om het porpoising, met een sausje van flexibele vloeren eroverheen. Een Technical Directive, die weken geleden werd rondgestuurd door de FIA, waarmee het veiligheidsorgaan porpoising tegen wilde gaan, werd recent geüpdatet en bevat nu extra regelwijzigingen, of verduidelijkingen, over de flexibiliteit van de plank onder de vloer van de F1-bolides. Het was Mercedes dat 'in shock' was over de aanscherpingen van de FIA op het gebied van de flexibiliteit van de plank onder de vloer, omdat het volgens Toto Wolff betekende dat andere teams over de limiet waren gegaan. Vanaf de Franse Grand Prix zal de FIA in ieder geval de nieuwe regels gaan handhaven.

Verstappen is het niet eens met de TD

Over de Technical Directive liet Verstappen zich al eerder zeer kritisch uit toen deze in Canada plots werd rondgestuurd. "Het is teleurstellend dat er opnieuw midden in het seizoen regels worden veranderd, zou ik zeggen. Het draait er niet eens om dat het ons harder of minder hard zou raken dan andere teams, maar het hoort niet zo te zijn dat een team er veel over klaagt en ze dan opeens de regels eromheen veranderen." "Er zijn veel teams die het geweldig hebben gedaan om deze soort problemen niet te hebben, dus het is mogelijk om eromheen te manoeuvreren. Als je de rijhoogte verhoogt, dan heb je de problemen niet, maar verlies je wel performance. Als je de auto niet fatsoenlijk kan ontwikkelen, dan is dat jouw fout, niet de fout van de reglementen. Voor mij is dit echt doodzonde", aldus de stellige wereldkampioen. Hij benadrukt. "Bovendien is het op elk circuit weer anders, dus het is a shame dat dit midden in het seizoen wordt veranderd. Enkele teams hebben al bewezen dat je normaal kan rijden, of tenminste met minder problemen dan sommige andere teams", sloot hij destijds zuchtend af in gesprek met RACER .

Verstappen wijst naar Mercedes

Twee weken later werden er door de FIA extra verduidelijkingen en wijzigingen toegevoegd aan de TD. In dit geval ging het dus over de mogelijk te flexibele onderkant van de Formule 1-bolides. RacingNews365 vroeg Verstappen wat hij ervan vindt dat het maar door blijft gaan over dit onderwerp en er nu weer extra wijzigingen bij komen. "Ik heb er niets meer over gehoord deze donderdag. We zien het dus wel wat ze ermee gaan doen. Ik heb geen idee", zo laat de Nederlander optekenen, waarna hij vraagtekens zet bij het geklaag van Mercedes. "Wat ik niet helemaal snap, is dat zij klagen over de flexibele vloer, terwijl die van hen het meeste flext. Ik snap dus niet waarmee ze bezig zijn", aldus de Red Bull-coureur. Vanaf de Franse Grand Prix gaan de FIA-maatregelen officieel in, dus dan zal duidelijk worden of er echt teams worden geraakt door de wijzigingen. Red Bull is er in ieder geval van overtuigd dat zij er geen last van zullen hebben, benadrukte teambaas Christian Horner eerder al. "Wij zijn niet van plan om veranderingen door te voeren naar aanleiding van deze Technical Directive."De FIA mag in ieder geval elk mogelijke test introduceren (wat betreft de flexibiliteit van onderdelen, red.) waarvan ze denken dat deze relevant is voor de regels. We zullen zien welke kant we opgaan. Wij hoeven in ieder geval geen wijzigingen te maken", aldus de Brit afgelopen weekend.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'