Vijf dingen die we geleerd hebben van de Formule 1 GP van Australië

29 mrt. 10:42 Redactie
Een nieuw seizoen: nieuwe ronde, nieuwe kansen! Wat is de balans die we op kunnen maken na de Grand Prix van Australië? Wij kozen er vijf punten uit.

1. Ferrari is terug aan het front

De Italiaanse Tifosi moest er liefst 1625 dagen op wachten. Eindelijk gaat er weer een Ferrari-coureur aan de leiding in het WK! De snelle testtijden waren ditmaal geen gebakken lucht. Ferrari maakte de belofte in Australië meer dan waar. Natuurlijk, het is pas de eerste race en Mercedes zal zeker terug gaan slaan. Voor de Formule 1 fans was het een welkome opsteker. Even een keer geen Lewis Hamilton of Mercedes overwinning. Mercedes en Ferrari ontliepen elkaar nauwelijks tijdens de race. Iets waarvan wij hopen dat dit ook de rest van het seizoen zo zal zijn.

2. Red Bull speelde geen verstoppertje

Hans Klok was al ingevlogen richting Melbourne. Op vrijdagnacht om 02:00 Nederlandse tijd moest het dan toch echt gebeuren: De nieuwe RB13 van Max Verstappen! Iedereen binnen de paddock was stomverbaasd dat er geen nieuwe RB13 was! De haaienvin zat er nog in al haar glorie op en verder dan een paar kleine modificaties kwam het team niet. Ondertussen werd duidelijk dat motorleverancier Renault niet gelogen had over het ERS probleem, maar wel over de oplossing. "We hebben het probleem opgelost". Ja, door de versie van 2016 te monteren! Minder krachtig en aanzienlijk zwaarder. 

Stilstand is achteruitgang in de Formule 1. Niet alleen motorisch was het geen goed weekend voor Red Bull. Op het aerodynamische vlak, waarop het vorig seizoen ijzersterk was, loopt het op dit moment nog achter op de concurrentie. De waarschuwende woorden van Verstappen en Horner over een lastig begin van het seizoen waren niet gelogen. Er is werk aan de winkel voor Red Bull, maar de historie leert dat het team altijd mager begint aan het seizoen. Schrijf ze nog niet af!

3. Giovinazzi imponeert, Stroll met het dun tussen de bilnaad

Talent kan je niet kopen is ons altijd geleerd. Nu gaan we Lance Stroll niet als ongetalenteerd neerzetten, maar feit is dat de 18-jarige Canadees geen indruk wist te maken. Dit ondanks alle testsessie met het team van Williams gedurende het laatste half jaar. Kosten nog moeite werden gespaard door papa Stroll om zijn zoon een droomdebuut te geven. Lance maakte op ons een erg onzekere indruk en kwam niet op snelheid. Wederom een crash die zijn vertrouwen verder aantastte en een negentiende positie in de kwalificatie was het gevolg. De druk op Stroll zal snel toenemen als hij in China en Bahrein niet gaat presteren.

Een paar deuren verderop was het Antonio Giovinazzi die compleet zonder voorbereiding plaats moest nemen in de Sauber. Pas op zaterdagmorgen hoorde de Italiaan dat hij Pascal Wehrlein moest vervangen. Op een voor hem totaal nieuw circuit perste hij er na één uurtje vrije training een zestiende tijd uit in de kwalificatie! Vlak achter Marcus Ericsson. Giovinazzi's race was prima, aangezien het de eerste keer was dat hij überhaupt een race(simulatie) reed. Geen fouten, direct snel en na afloop doodleuk roepen dat het veel harder kon tijdens de race. De ene debutant is de andere niet, maar deze Italiaan verdient een kans in de F1.

4. Rondetijden boeien niemand, mensen willen actie zien!

De hele winter moesten we de verhalen aanhoren over hoe spectaculair de Formule 1 in 2017 ging worden. Rondetijden die tot vijf seconden sneller waren! Uiteindelijk kwam de teller uit op 2,4 seconden in Melbourne. Plat gezegd: Who gives a f*ck! De auto's zien er prachtig uit en ja ze gaan harder door de bochten, maar de essentie van racen is... juist RACEN. En dat hebben we niet gezien in Melbourne. 

We hebben veel politiek geneuzel gehoord maar slechts twee inhaalacties in beeld gehad. De coureurs klaagden na afloop dat het in hun dikke bolides veel te lastig is om binnen TWEE seconden van een ander te rijden. Wat we vreesden werd werkelijkheid. Het is als een vrouw met siliconen: Het ziet er mooi uit, maar het is niet meer echt. 

Of een coureur nu 1.20 of 1.24 over een rondje doet is niet interessant. Mensen zijn vaak lyrisch over de GP2 waarin ze misschien wel acht seconden langzamer zijn per rondje, maar er is volop actie. Entertainment, daar moet het om draaien.

5. Palmer en Magnussen moeten uit een ander vaatje tappen

Jolyon Palmer kreeg van Renault een nieuwe kans in 2017. Vorig seizoen kende hij een lastig debuutjaar maar het Franse team hield aan hem vast. Dat vertrouwen werd niet beloond in Australië. Een domme crash tijdens de vrije training werd gevolgd door een belachelijk slechte kwalificatie. Liefst drie seconden per ronde was Palmer langzamer. Na afloop was zijn kritiek niet mals: Er deugde niets aan de auto! Alsof hij een mes stak in de monteurs die dankzij zijn crash de auto opnieuw op moesten bouwen.

Bij Kevin Magnussen is het ieder seizoen hetzelfde. Getalenteerd, maar het komt er net niet uit. Na McLaren een kans gekregen bij Renault maar met ruzie weggegaan. Het lag nooit aan de Deen, maar altijd aan anderen. Bij Haas krijgt hij wederom een kans, maar dat is wel zijn laatste in de F1. Het hele weekend verliep dramatisch voor de Deen en in de derde bocht reed hij Marcus Ericsson met een doldrieste actie van de baan. Magnussen kwam in Australië in het stuk niet voor, ook Kevin moet uit een ander vaatje gaan tappen.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen