Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen die we hebben geleerd van de F1-wintertestdagen

De eerste drie testdagen van het Formule 1-seizoen zitten er op. We zagen een eerste glimp van de nieuwe generatie bolides en de prestaties van de teams. Dit zijn vijf dingen die ons zijn opgevallen tijdens de eerste tests.

Ferrari en McLaren ogen veelbelovend

Gezien het feit dat Red Bull en Mercedes vorig seizoen in een keiharde titelstrijd waren verwikkeld, is het geen verrassing dat de teams zich niet volledig hebben kunnen focussen op de testdagen in Barcelona. Ferrari en McLaren konden dit echter wel. We zagen Charles Leclerc en Calros Sainz vrijwel altijd ergens bovenin de tijdenlijst terug. Niet alleen de snelheid zat er goed in bij de Scuderia, want met de F1-75 reden de twee coureurs ook nog eens de meeste rondes over het Circuit de Barcelona-Catalunya, namelijk 439 stuks. Ook McLaren zag er het hele weekend veelbelovend uit. Lando Norris stond bovenaan op de eerste dag, terwijl Daniel Ricciardo de ochtendsessie op donderdag afsloot als de snelste coureur. Red Bull en Mercedes waren weer sneller op de laatste dag, maar de teams ondervonden allebei wat betrouwbaarheidsproblemen tijdens de testdagen. Zo had Sergio Perez een probleem met de versnellingsbak van de RB18 (donderdag) en viel een sessie van Lewis Hamilton in het water door een sensorprobleem (ook op donderdag). Ondertussen bleven de resultaten van Ferrari en McLaren niet onopgemerkt. Ook niet bij George Russell. "Ze lijken alles goed onder controle te hebben en ze zitten overal bovenop. Ze zien er sterk uit met weinig brandstof, veel brandstof en met het managen van de banden. Maar wie weet, want we hebben allemaal ons eigen programma. We weten in ieder geval van alle gemiddeldes dat we achter ze staan."

De F1-engineers zijn ongelooflijk getalenteerd

Door alle reglementswijzigingen in de Formule 1 was het makkelijk om een klein foutje te maken. Het wordt de engineers dan ook vergeven als er een klein probleem ontstaat, maar verrassend genoeg viel dit enorm mee. De eerste testdag verliep zelfs zonder rode vlaggen, iets wat niemand had verwacht. Haas en Alfa Romeo hadden wat problemen met de vloer van de bolide, maar zelfs na de meest ingrijpende reglementswijzigingen in de F1 in de tijden, ging het bij bijna alle teams enorm goed. Pas tegen het einde van de tweede ochtend zagen we het eerste probleem bij de versnellingsbak van Red Bull. Pas op de derde en laatste testdag zagen we meerdere problemen. Zo ondervond Alfa Romeo hydraulische problemen, maar slecht nieuws was er pas echt voor Haas. Na de eerdergenoemde probleempjes met de vloer had het team last van een probleem met de brandstofpomp en een 'lek' op de derde dag. Hierdoor krijgt het team het erg druk in Bahrein, waar de volgend en laatste drie testdagen plaats zullen vinden, evenals de seizoensopener.

'Porpoising' is een nieuw (terugkerend) woord in het F1-woordenboek

Op hoge snelheid zagen we een merkwaardig fenomeen bij de F1-bolides. Sommige auto's leken te stuiteren op het lange rechte stuk, iets wat 'porpoising' wordt genoemd. Dit is een symptoom van de filosofie van ground effect. Hoe dat ontstaat, lees je hier . Meerdere teams hadden niet verwacht dat het probleem dermate groot zou zijn, ook Ferrari niet. "Ik denk dat de meesten het hebben onderschat, want we stuiteren veel meer dan verwacht", zei teambaas Mattia Binotto tegen onder meer RacingNews365 . "Ik ben ervan overtuigd dat elk team een oplossing zal vinden." Hoe lang dat echter duurt, durft hij niet te zeggen. "Degene die het sneller voor elkaar hebben dan anderen zullen een voordeel hebben tijdens de beginfase van het seizoen."

Inhalen lijkt inderdaad een stuk makkelijker te zijn

De nieuwe reglementen voor 2022 hadden één belangrijk hoofddoel, namelijk elkaar beter kunnen volgen om zo makkelijker inhaalacties te plaatsen. Na drie testdagen in Barcelona lijkt de 'vuile lucht' veel minder te zijn geworden, al is het nog niet helemaal verdwenen. "Ik kan je vertellen dat ik al wat verschillen heb gemerkt", zei Carlos Sainz na de donderdagsessie. "Ik ben er positief en optimistisch over dat het de goede kant op gaat." Ook Alexander Albon merkte dat het volgen van andere F1-bolides veel makkelijker ging, nadat hij een aantal rondes achter Pierre Gasly reed. "Het voelt goed", bevestigt de coureur. Vrijwel alle teams reden een aantal ronden achter een concurrent om wat data te verzamelen omtrent de vuile lucht. Tot vooralsnog zijn er alleen nog maar bemoedigende reacties van de coureurs.

De mindgames in de F1 stoppen nooit

Tijdens de testdagen zagen we de gebruikelijke mentale spelletjes tussen de teams, zoals het temperen van de verwachtingen en het prijzen van de concurrenten. Zo zei Russell dat Mercedes achterloopt op McLaren en Ferrari, terwijl Norris en Ricciardo juist zeggen dat ze er niet zó goed voor staan. Aan de andere kant zijn er ook coureurs die de concurrent juist willen laten schrikken. "We zitten nog lang niet op de limiet", zei Sainz bijvoorbeeld. "We rijden gewoon meer en meer ronden en we completeren ze op een mooie manier." Wie vertelt de waarheid en wie houdt nog wat achter de hand? We gaan het pas zien tijdens de seizoensopener in Bahrein...

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden