Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf F1-coureurs moeten vrezen voor hun stoeltje

Een aantal coureurs zijn de komende jaren zo goed als verzekerd van hun toekomst in de Formule 1, dit middels meerjarige contracten. Dit geldt niet voor iedereen: deze Formule 1-coureurs moeten in 2023 geen slecht seizoen verrijden.

Max Verstappen en Charles Leclerc zijn de komende jaren in ieder geval nog te zien in de Formule 1, ook bij hun respectievelijke teams Red Bull en Ferrari. Beide topcoureurs hebben een meerjarig contract en ook voor andere toppers als Lewis Hamilton en Fernando Alonso lijkt het een zekerheid dat ze een contractverlenging krijgen. Als ze dat willen natuurlijk. Niet iedereen heeft die luxe. Een aantal coureurs zal toch echt op moeten passen komend jaar als ze zeker willen zijn van een stoeltje in '24 en daarna. Wie moeten er een goed seizoen meemaken of beter gezegd: wie mogen er absoluut geen slecht F1-seizoen hebben?

Sergio Perez

Ja, de teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull heeft nog een contract tot en met 2024, maar na een tumultueus seizoenseinde (vooral in Brazilië '22) zijn de kansen op het behouden van zijn stoeltje absoluut niet toegenomen. Een contract zal niet snel eerder ontbonden worden, maar zeg nooit nooit: het zal zeker niet de eerste keer zijn dat Red Bull dit doet. En McLaren toonde vorig jaar aan dat het mogelijk is om een coureur met een geldig contract op straat te zetten. Daarnaast moet Checo aan de bak in 2023. Bij de andere topteams zijn de gaten tussen de coureursduo's een stuk kleiner, kijk naar Lewis Hamilton en George Russell die constant elkaar op kunnen jagen. Dat is bij Verstappen en Perez vrijwel nooit het geval. Ook zal Red Bull vast niet blij zijn geweest met een opzettelijke crash in Monaco, als dat inderdaad het geval is geweest. Zelf ontkent de Mexicaan stellig, maar zijn werkgever zal absoluut beter weten.

Nyck de Vries

Bij het 'andere team' van Red Bull, AlphaTauri, zien we naast Verstappen de tweede Nederlander op de F1-grid van 2023: Nyck de Vries. Na een toprace in Monza vorig jaar verdiende hij een stoeltje bij het zusterteam van Red Bull, maar vooralsnog betreft het een contract voor een jaar. Red Bull en AlphaTauri nemen niet zomaar coureurs aan van buiten de 'familie', maar voor de doorstroom naar AlphaTauri was er nou niet echt een écht toptalent om het stoeltje te vullen. De Vries mag het dus gaan proberen, maar langer dan een jaar? Er staan al genoeg jonge Red Bull-talenten klaar als de Nederlander niet presteert. Daarnaast heeft De Vries ook geen echt excuus als het niet goed gaat. Hij heeft de leeftijd en ervaring, hij heeft testervaring in de F1, race-ervaring in de F1 én veel ronden in de AlphaTauri-bolide (zij het een oude bolide of post-season tests). Is Yuki Tsunoda zijn reddingsboei?

Yuki Tsunoda

En ook Yuki Tsunoda, de teamgenoot van De Vries in 2023, is nog allerminst zeker van een stoeltje in '24. De Japanner begint aan zijn derde seizoen in de Formule 1 en heeft nu prima ervaring opgedaan bij het Italiaanse team. Je kan hem niet meer onervaren noemen. Als De Vries hem verslaat in het eerste jaar in de F1, dan kan het snel een exit betekenen. Wel heeft hij nog een streepje voor vanwege zijn banden met Honda, maar het is nog maar de vraag hoe lang de Japanse motormaker hier nog iets over heeft te zeggen. Net zoals bij De Vries geldt dat er binnen de Red Bull-familie genoeg coureurs klaar staan om een F1-zitje te bemachtigen. Tsunoda zal indruk moeten maken op zijn werkgever.

Guanyu Zhou

En natuurlijk is er ook nog Guanyu Zhou, die nu zijn tweede jaar in de Formule 1 ingaat. Vorig jaar was hij de enige rookie, maar nu moet hij met een jaartje extra ervaring laten zien dat hij ook in de toekomst voor Alfa Romeo gaat rijden. Het Zwitserse team wordt in 2026 Audi en dat kan voor hem een interessante optie zijn of juist een dreiging. Zhou nam namelijk miljoenen mee naar het team, maar met het Duitse automerk als nieuwe eigenaar zal het geld van de Chinees niet meer nodig zijn. Hij zal dus moeten presteren, al wekte hij in 2022 een geen slechte indruk bij zijn team. De Chinese markt blijft natuurlijk interessant, maar naast de zeer ervaren Valtteri Bottas is het zeker geen eitje om indruk te maken.

Logan Sargeant

Eigenlijk is Logan Sargeant nog een groot vraagteken en dat is ook niet zo gek als rookie in de Formule 1. Toch is het bij Williams misschien nog nét wat lastiger om te laten zien dat je uit het juiste racehout bent gesneden, want kan het team vaak genoeg voor punten racen in 2023? Dat is nog afwachten natuurlijk. De Amerikaan komt in ieder geval uit de coureursopleiding van Williams en heeft hiermee zeker de kans om langer te blijven dan één seizoen, maar nogmaals: het is een groot vraagteken hoe hij het doet in de F1. Als hij tegenvalt, dan is hij net zo snel weer weg als hij is gekomen. Hoe veel geduld hebben de nog relatief nieuwe eigenaren van Williams? We gaan het zien in de komende 23 races.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'