© Red Bull

Nieuwsoverzicht

Vijf redenen waarom 2019 een geweldig Formule 1-seizoen wordt

Binnen een week is de lange Grand Prix-loze winter eindelijk voorbij. In Australië verzamelen de Formule 1-coureurs zich op de grid voor de eerste race van wat weleens een uiterst boeiend seizoen kan worden. RacingNews365 zet vijf redenen op een rij.

Red Bull laat een frisse wind door het team waaien

Red Bull heeft voor 2019 afscheid genomen van twee vaste waardes van het Formule 1-team: Daniel Ricciardo eind 2018 pakte zijn koffers en vertrok naar Renault, terwijl Red Bull zelf Renault als motorleverancier de deur wees. Respectievelijk Pierre Gasly en Honda namen de vrijgekomen posities bij Red Bull in. Met name de komst van Honda vormt een enorme ommezwaai voor het team dat sinds 2007 gebruikmaakte van Renault-motoren. De meningen over wat we van Honda kunnen verwachten, lopen zeer uiteen. Feitelijk weet niemand hoe goed de Honda-krachtbron ten opzichte van de concurrentie op dit moment werkelijk is, los van het feit dat de betrouwbaarheid er in de tests goed uitzag. Het vermogen is nog een vraagteken, maar Red Bull zelf heeft er alle vertrouwen in dat de motor Max Verstappen en Pierre Gasly kan helpen om felbegeerde successen te boeken.

De nieuwe teamgenoot van Verstappen heeft na ruim een jaar de overstap van Toro Rosso naar Red Bull gemaakt, in navolging van onder meer Verstappen zelf. De Nederlander kon zich destijds direct met Daniel Ricciardo meten, iets wat Red Bull nog niet van Gasly verwacht ten opzichte van Verstappen. In principe krijgen ze dezelfde kansen om zich te bewijzen, maar op dit moment ziet de Oostenrijkse formatie in Max Verstappen de man die in 2019 toch net wat meer klaar moet kunnen spelen.

© Mercedes AMG F1

Vettel versus Hamilton (versus Verstappen)

We hebben Max Verstappen hier niet voor niets tussen haakjes gezet. De wens is vaak de vader van gedachte, maar zoals we hierboven al hebben aangegeven hangen er nog vraagtekens boven de combinatie Red Bull-Honda. Kijken we naar Ferrari en Mercedes, dan wijst eigenlijk alles erop dat deze teams in 2019 weer om de overwinningen gaan strijden. In dat geval moet je Sebastian Vettel en Lewis Hamilton direct ook als voornaamste titelkandidaten opschrijven.

Met name Vettel heeft iets te bewijzen. De Ferrari-coureur werd vorig jaar bekritiseerd om de vele foutjes die hij samen met Ferrari maakte in vooral de tweede seizoenshelft. Het zicht op de titel vertroebelde daardoor, maar nu staat iedereen weer op nul en zijn er opnieuw maximaal 525 punten per coureur te verdelen in het seizoen. De titanenstrijd begint gewoon weer van voren af aan, waarbij Vettel opgaat voor zijn vijfde en Lewis Hamilton voor zijn zesde F1-wereldtitel.

Genoeg interessante transfers

Om af te rekenen met Hamilton zal Vettel overigens ook zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc moeten verslaan. De Monegask is overgekomen van Sauber (nu Alfa Romeo) in een move die zeer atypisch was voor de Scuderia. Zelden koos de rode brigade voor jong talent, maar de Italianen zien het helemaal zitten met de man uit het kleine prinsdom. Die transfer kan op twee manieren uitpakken voor Vettel: óf hij voelt zich opgejaagd en gaat alleen maar harder rijden, óf hij voelt zich opgejaagd en gaat daardoor juist weer fouten maken.

Een andere interessante transfer is direct ingegeven door het aanstellen van Leclerc bij Ferrari. Alfa Romeo was er als de kippen bij om Ferrari-verschoppeling Kimi Raikkonen vast te leggen, als ervaren kracht om de Zwitsers-Italiaanse kar te trekken. Het wordt uiterst boeiend om te zien wat de Fin uit kan richten tijdens zijn nieuwe en hoogstwaarschijnlijk laatste Formule 1-avontuur.

En dan hebben we natuurlijk nog Daniel Ricciardo, die zoals gezegd het mat-paars van Red Bull heeft verruild voor het zwart-geel van Renault. Een nieuwe omgeving staat voor de Australiër gelijk aan de zo vurig gewenste nieuwe uitdaging. De vraag is echter of de Franse constructeur hem een auto kan bieden waarmee hij zijn klasse kan blijven bewijzen. Direct succes zou hem kunnen helpen om de indruk dat hij bij Red Bull is gevlucht voor Verstappen-dominantie weg te nemen.

© McLaren

Veel vers bloed

Waar Kimi Raikkonen de échte oude garde vertegenwoordigt, wordt de Formule 1-grid gevuld met heel wat 'nieuwe oude' namen. Teamgenoot Antonio Giovinazzi is daar een voorbeeld van, evenals Robert Kubica en Daniil Kvyat. Voor deze drie mannen geldt dat ze elk in mindere of meerdere mate al de nodige GP-ervaring hebben. Herintreders, dus.

Dat kan niet worden gezegd van de complete top drie uit het Formule 2-kampioenschap van vorig jaar. Zij hebben de overstap gemaakt naar de koningsklasse: kampioen George Russell debuteert bij het armlastige Williams en zal het mogelijk het lastigst krijgen van de debutanten. Lando Norris (tweede) en Alexander Albon (derde) debuteren respectievelijk immers bij McLaren en Toro Rosso, teams die er tijdens de wintertests een stuk beter voor stonden dan Williams. Dit drietal rookies bewijst de waarde van de Formule 2 als opleidingsinstituut en zorgt voor broodnodig vers bloed.

Nieuwe reglementen, meer spanning

Op papier klonk het allemaal heel mooi: maak de aerodynamica van de Formule 1-auto's eenvoudiger, waardoor er makkelijker en dus meer ingehaald kan worden. We zullen hier niet opnieuw ingaan op de ingewikkelde filosofie daarachter, maar spreken de hoop uit dat het effect ervan merkbaar zal zijn. De meningen daarover zijn echter verdeeld. Red Bull-teambaas Christian Horner wierp zich bijvoorbeeld op als één van de meest uitgesproken tegenstanders van het idee door het 'pure geldverspilling' te noemen.

Het beoogde effect zou volgens de Brit uitblijven, iets waar Sergio Perez echter openlijk tegenin ging na de wintertests: "Ik reed een ronde lang achter Valtteri Bottas aan en moet zeggen dat het verschil goed merkbaar was. Ja, de neerwaartse druk vermindert aanzienlijk, maar desondanks blijft de auto wat beter reageren op de input van de coureurs, dus in mijn ogen is de Formule 1 de juiste weg ingeslagen."

Dat zijn veelbelovende woorden van de Racing Point-coureur en we kunnen alleen maar hopen dat hij gelijk heeft. De Formule 1 heeft de afgelopen jaren heel wat kritiek te verstouwen gekregen en kan die alleen maar pareren met een meer dan spannend en boeiend autosportseizoen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat we daar in 2019 van kunnen genieten.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen