Virtual Safety Car bezorgde Hamilton de zege

15 mei 14:12 Redactie

Uitstekende teamtactiek sleutel tot overwinning Hamilton


Sebastian Vettel leek hard op weg naar een derde overwinning, maar Mercedes nam de regie over tijdens de tweede fase van de race.

Met een prima start was het Vettel die de leiding nam voor Hamilton en enkele seconden voorsprong pakte. Dit bleef zo tot de eerste serie pitstops, waarbij het verrassend genoeg de Ferrari coureur was die als eerste zijn stop maakte. Normaal gesproken rijdt het Italiaanse team juist langer door. 

Hierdoor kreeg Mercedes de mogelijkheid om een alternatieve strategie uit te proberen. Vettel wisselde naar de soft banden, terwijl Lewis nog enkele ronden doorging. De Brit koos vervolgens voor een setje van de medium banden. Cruciaal in deze fase was dat de achterstand van negen seconden op Vettel al sneeuw voor de zon verdween. De Duitser kwam klem te zitten achter de Mercedes van Bottas die zijn kopman prima hielp.

In een paar ronden tijd werd het gat gedicht van negen naar drie seconden. Ondanks de zachtere bandencompound wist Vettel geen groot gat meer te slaan richting Hamilton.

VCS beslist de race


Na de crash tussen Vandoorne en Massa volgde er een VSC periode. Tijdens deze periode mogen de coureurs een maximale snelheid rijden, waarbij de rondetijden tientallen seconden langzamer zijn. Dit betekent dat een pitstop relatief gezien veel minder tijd kost. Mercedes besloot om zo lang mogelijk te wachten met de call om Hamilton naar binnen te halen zodat Ferrari geen kans had om te counteren. 

Mercedes riep haar coureur binnen voor een setje van de soft banden. Voor Ferrari was dit het teken om de laatste pitstop te maken waarbij Vettel verplicht nog moest wisselen naar de langzamere medium banden. Toen Vettel zijn stop maakte lag het veld weer op volle snelheid en verloor hij veel meer tijd. Bij het uitrijden van de pits troffen de titelkandidaten elkaar in de eerste bocht. Het leverde veel spektakel op en een lichte touche.

Enkele ronden later was er de succesvolle aanval van Hamilton op Vettel, waarna hij de race gecontroleerd uit kon rijden.

Teambaas Toto Wolff legt de strategie uit: "We wisten dat we door de soft banden een voordeel zouden hebben in het tweede deel. Anderzijds moesten we voorzichtig omgaan met de banden omdat ze nog dertig ronden mee moesten gaan."

"Eenmaal aan de leiding probeerden we het gat constant te houden, zodat we altijd konden counteren mocht Ferrari nog een derde stop maken voor verse soft banden. Lewis heeft ons verrast met zijn snelheid op de medium banden. Tot nu toe is het een seizoen vol met verrassingen!"

Foto: Mercedes AMG F1

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen