Virtuele Safety Car vanaf 2015 in Formule 1

09 jan. 2015 12:29 Redactie

Introductie virtuele Safety Car Formule 1


De plannen waren er al geruime tijd, diverse ideeën werden gepresenteerd en na het ernstige ongeval van Marussia coureur Jules Bianchi tijdens een Safety Car periode werd er gezocht naar de beste oplossing. De FIA presenteerde de introductie van de virtuele Safety Car in de Formule 1.

Uitleg van Virtuele Safety Car



.


De Virtuele Safety Car (VSC) werd in 2014 geïntroduceerd als experiment na afloop van een aantal vrije trainingen. Het systeem is nu verder ontwikkeld en geschikt om haar entree te maken in de Formule 1 vanaf 2015.

De VSC zal worden toegepast wanneer een dubbele gele vlag op de baan vereist is. Dit om de veiligheid van coureurs, marshalls en baancommissarissen te waarborgen. De VSC zal alleen worden toegepast in situaties waarbij er problemen op of naast de baan zijn zoals een crash, een gestrande auto of brokstukken die op de baan liggen, maar echter alleen indien er er geen algehele neutralisatie van de race nodig is.

Rijdende Safety Car blijft bestaan


Bij acuut gevaar, zoals een zwaar ongeval of zware regen, waarbij een algehele neutralisatie van de race nodig is wordt de vertrouwde Safety Car ingezet. Dit in de vorm van een auto die voor het veld rijdt en het tempo bepaald.

Hoe werkt de Virtuele Safety Car?


Op het moment dat de Virtuele Safety Car in werking treedt wordt er “VSC” weergegeven op de matrixborden langs de baan Dit betekent dat de coureur verplicht zijn om direct vaart te minderen en iedere sector van het circuit in een vooraf vastgesteld tijd af te leggen. Deze tijd is voor aanvang bepaald door de FIA. Coureurs die zich niet aan deze tijden houden en te snel rijden krijgen een straf opgelegd in de vorm van een tijdsstraf.

Tijdens de Virtuele Safety Car mogencoureurs alleen in de pits komen om banden te wisselen. Het inlossen van een tijdsstraf zoals een stop&go of drive through is niet toegestaan.

Virtuele Safety Car regels samengevat


  • De Virtuele Safety Car wordt ingezet bij gevaar op de baan voor coureur en marshalls

  • De originele Safety Car, de rijdende auto voor het veld, blijft bestaan. Deze wordt ingezet op het moment dat er een neutralisatie van de wedstrijd nodig is

  • Tijdens de Virtuele Safety Car is het alleen toegestaan om de pits te bezoeken voor een bandenwissel

  • Het is niet toegestaan om tijdens een VCS een stop&go of drivethrough uit te voeren

  • Coureurs dienen van het gas te gaan en de sector op het circuit af te leggen in een minimale tijd die vooraf bepaald is

  • Coureurs die te snel rijden worden direct bestraft middels een tijdsstraf of drivethrough

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen