Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Volgend seizoen minder Red Bull-onderdelen voor De Vries en Tsunoda

AlphaTauri zal volgend jaar minder Red Bull-onderdelen gaan kopen. Dat lijkt op het eerste oog misschien slecht nieuws voor haar coureurs Nyck de Vries en Yuki Tsunoda, maar men hoopt op die manier een zo sterk mogelijke bolide ontwikkelen.

AlphaTauri, het zusterteam van Red BUll, zal volgend seizoen minder onderdelen afnemen van de Oostenrijkse renstal. Het team waar coureurs Nyck de Vries en Yuki Tsunoda in 2023 voor zullen gaan rijden, is van plan om meer nieuwe onderdelen zelf te ontwerpen. Dat heeft technisch kopstuk Jonathan Eddolls laten weten. Natuurlijk moeten de teams voor het grootste deel hun auto zelf ontwerpen, maar het is toegestaan om bepaalde onderdelen bij een ander team in te kopen. Niet alleen AlphaTauri doet dat, maar ook andere 'kleinere' teams, zoals Haas bij Ferrari, kiezen voor die optie. "We ontwerpen volgend jaar wat meer nieuwe onderdelen voor onszelf", vertelt Eddolls. "De manier waarop Red Bull werkt, hun doorlooptijd (de tijd tussen het verzoek om een onderdeel te leveren en het werkelijke aanleveren, red.) en hun productiemogelijkheden zijn fenomenaal. Daardoor kunnen zij tot aan de laatste minuut wachten om ergens mee te beginnen, wat fantastisch is."

Waarom AlphaTauri deze keuze maakt

Hoewel ze het werk van Red Bull dus enorm waarderen, heeft men er bij AlphaTauri toch voor gekozen om wat meer onderdelen zelf te gaan ontwikkelen in plaats van af te nemen bij de kampioenen van Red Bull. Waarom? Daar heeft Eddolls een simpele verklaring voor. "Voor ons is het duidelijk dat we onze aerodynamica willen ontwikkelen aan de hand van bepaalde aspecten die we al vroeg in de ontwikkeling vastleggen. Als we bijvoorbeeld enkele van hun onderdelen afnemen, waarvan we het definitieve ontwerp pas laat in het jaar te weten komen, dan kan dat onze aerodynamica beïnvloeden, omdat wij het al aan de hand van een andere geometrie hebben ontwikkeld", legt Eddolls uit. "Nu we na dit eerste seizoen met de nieuwe regels meer weten over onze auto, het ideale werkvenster, de banden en hoe de regels precies werken, waardoor je gewicht kan besparen en andere dingen toe kunt passen", aldus het technische kopstuk van de Italiaanse renstal.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'