Vrijdag duidelijkheid over mogelijk verbod op T-wing

19 apr. 15:24 Redactie

Technische werkgroep van de Formule 1 bespreekt T-wing vrijdag


Aanstaande vrijdag komt de technische werkgroep van de Formule 1 bijeen in Genève. Een van de agendapunten is de toekomst van de T-wing in de Formule 1. De extra vleugel zorgt voor verdeeldheid in de paddock. Een mogelijk verbod zou al direct in kunnen gaan.

Wel of geen T-wing? De F1-teams kunnen het er nog niet eens over worden. Het gros van de teams rijdt met de extra vleugel op de engine cover, waarbij Red Bull Racing en Toro Rosso als een van de weinigen zonder de vleugel rijden. Is de vleugel nu gevaarlijk of niet? 

Dit discussiepunt laaide op nadat er tijdens de vrije training voor de GP van Bahrein voor de tweede keer een vleugel afbrak van de Mercedes van Bottas. Het team heeft aanpassingen doorgevoerd, waardoor afbreken niet meer mogelijk is maar het haalt de angel niet uit het verhaal. Is een T-wing niet veel te gevaarlijk? En wat gebeurt er tijdens een crash met deze extra vleugel?

In de jaren 90 vond Tyrrell de X-wings uit. Vleugels aan de zijkant van de sidepods die zorgden voor meer downforce. In 1997 sloegen de andere teams nauwelijks achter op de vinding, maar een jaar later waren ze overal te vinden. Van groot tot klein, en in allerlei formaten. Uiteindelijk ging het zelfs nog verder: Een grotere linker X-wing dan de rechter etc. De FIA kwam ineens met het veiligheidsaspect naar voren toen er een X-wing afbrak bij een pitstop. 

Afbeeldingsresultaat voor tyrrell x wingFoto: F1.com

Of het louter een veiligheidsbeslissing was valt te betwisten, aangezien de extra vleugels vanuit cosmetisch oogpunt niet de schoonheidsprijs wonnen. Hetzelfde geldt voor de T-wings die ook een doorn in het oog zijn van de FIA. Het 'ongeval' waarbij de vleugel van Bottas afbrak en Verstappen er vervolgens overheen reed kan de gezochte escape zijn voor de FIA. Wat als de vleugel omhoog schoot en de Nederlander op zijn hoofd raakte? Wat als Verstappen vlak achter Bottas reed toen de vleugel afbrak?

Bob Fernley laat aan motorsport-total.com weten dat hij zich geen zorgen maakt over een eventueel verbod. "Als er een verbod komt is dat direct toepasbaar. Ik geloof niet dat het een wereld van verschil maakt. Als je de haaienvinnen en T-wings ziet wiebelen tijdens het rijden dan vraag ik me af of ze wel echt nut hebben."

Om een (vrijwillig) verbod van de vleugels te krijgen moeten de teams unaniem voor de wijziging van de regel stemmen. Naast de T-wings wordt er ook gesproken over de haaienvin. De verwachting is niet dat deze tijdens het reguliere seizoen verboden wordt, maar de FIA heeft al aangegeven dat het de regels dusdanig aan gaat passen voor 2018 dat de vin niet langer mogelijk is.

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen