Waarom bonuspunten de Formule 1 niet gaan helpen

07 mrt. 18:00 Ruud Dimmers 2 reacties
Eens in de zoveel tijd borrelen er weer ‘nieuwe’ ideeën op de in Formule 1. Los van hersenspinsels over het design van de auto’s of het veranderen van de opzet van een GP-weekend, komen ook de bonuspunten keer op keer voorbij.

De Formule 1 is qua regelgeving momenteel al dermate complex dat slechts weinigen de regels begrijpen. Gridstraffen, complexe motorreglementen, tijdstraffen tijdens de race, nieuwe namen voor dezelfde kleur banden et cetera. De meest transparante regel in de F1 is de puntentelling. Voor iedereen te begrijpen, iedere race hetzelfde en zonder verrassingen.

Toch poppen er ook in 2019 weer de geruchten op omtrent een aanpassing van de puntentelling op diverse vlakken. Momenteel krijgen de eerste tien coureurs punten, maar er wordt gesproken om dit door te trekken naar de eerste vijftien. Op een veld waarin slechts twintig coureurs starten, zou dit in de praktijk betekenen dat er geregeld punten gaan naar mensen die het einde van de race niet halen. Een WK-punt wordt daarmee gedevalueerd tot een poedelprijs voor de moeite.

De tweede verandering die voorgesteld wordt is om bonuspunten in te voeren voor het behalen van de poleposition. Niet nieuw in de Formule 1, maar al decennialang verbannen. De polesitter zou beloond worden met een punt. Een regel die ook niets gaat toevoegen aan het kampioenschap, omdat dat ene puntje het verschil niet gaat maken in de titelstrijd, waarin anno 2019 maximaal 525 punten te veroveren zijn.

Daarnaast geeft het alleen voeding aan de dominantie van de beste teams. In de Formule 1 zijn er maximaal zes coureurs die in aanmerking komen voor een pole, en in de laatste vijf seizoenen eigenlijk slechts vier coureurs. Een bonuspunt zal de WK-strijd allerminst op zijn kop zetten en ook niet zorgen voor verrassingen.

Tekst gaat verder onder foto.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Wederom geopperd wordt om een punt toe te kennen voor het rijden van de snelste raceronde. Een leuk idee, maar zonder enige gedachte erachter. De topcoureurs zijn volop bezig met het uitvoeren van hun racestrategie, waarbij ze in een vooraf bepaald tempo naar de finish ‘cruisen’. In 2018 domineerden de top drie teams zo gigantisch dat ze in twintig van de eenentwintig races het bonuspunt veroverden.

Het rijden van de snelste rondetijd is in de F1 ook geen prestatie op zich. Vaak is deze gekoppeld aan de strategie van een coureur. Even zo vaak is het ook niet de racewinnaar die de snelste rondetijd achter zijn naam heeft staan, maar iemand met een afwijkende strategie of de verliezer van de dag, de topcoureur die een pechvol weekend kende en zichzelf naar voren wil rijden. Een bonuspunt voor de snelste ronde zal weinig invloed hebben op het raceverloop in de top, maar eerder uitnodigend zijn voor de subtoppers of de toppers die niets meer te verliezen hebben om een nieuw setje banden te steken en vol voor dat puntje te gaan.

Er is daadwerkelijk geen enkele topcoureur die vol op het gas zal gaan, zijn auto zwaarder zal belasten en risico zal nemen om een bonuspuntje op te rapen. In de Formula Endurance, zoals F1 anno 2019 vaak wordt betiteld, is er geen ruimte om de motoren extra te belasten. Deze moeten gemiddeld zeven races op rij meegaan. Een gridstraf wegens overmatige slijtage of andersoortige problemen weegt veel zwaarder dan dat ene bonuspuntje.

Bonuspunten zijn een hartstikke leuk idee, maar niet toepasbaar in de huidige Formule 1. Ze komen alleen tot hun recht in klassen die dusdanig spannend en onvoorspelbaar zijn, dat ieder puntje doorslaggevend kan zijn in de titelstrijd én waarbij het loont om meer risico te nemen.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen