Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel: "Verstappen werd al eerder kampioen in een slechtere auto"

Slechts één keer in drie races haalde Max Verstappen de finishlijn. Met grote achterstand begint hij aan het wereldkampioenschap van 2022. Kan Red Bull nog competitie bieden aan het 'beste pakket' van Ferrari? Tom Coronel gelooft er in ieder geval nog in!

Na de eerste drie Grands Prix van het Formule 1-seizoen staat Max Verstappen maar liefst 46 punten achter WK-leider Charles Leclerc. De regerend wereldkampioen kent een dramatisch begin van 2022 met twee uitvalbeurten in drie races. Het is niet de start waar Red Bull op had gehoopt, maar komt er nog een ommekeer? Volgens Tom Coronel is het nog veel te vroeg om Verstappen uit te sluiten van het titelgevecht. Wel moeten de serieuze problemen bij de Oostenrijkse renstal snel worden opgelost. In de nieuwste podcast van RacingNews365 bekijken Coronel en F1-expert Ruud Dimmers tezamen met host Joris Mosterdijk de afgelopen én komende races van het F1-seizoen. "Ze hebben zes races gedaan als je Sergio Perez meerekent en ze zijn driemaal uitgevallen. De helft: dat is gewoon te veel!", is Coronel van mening. Dimmers weet ook wat de situatie bij het team van Verstappen is. "Crisis dreigt bij Red Bull, dat is ook gewoon zo. Als jij de regerend wereldkampioen bent en jij hebt een auto met ontzettend veel potentie en je valt twee keer uit... Je gooit 36 punten weg, waardoor je er nu 46 achter staat!" "Dat is gewoon ontzettend pijnlijk. Perez viel ook al een keer uit, dus ja, dat hele constructeurskampioenschap is ook alweer een stuk uit het zicht verdwenen."

Zijn Perez en Verstappen bang voor de betrouwbaarheid?

Met drie uitvalbeurten tot nu toe voor Red Bull wordt de vraag gesteld: zouden Verstappen en Perez vrezen voor de betrouwbaarheid van de RB18? Coronel denkt van wel. "En dat heeft alles te maken met de gebeurtenissen tijdens de eerste race natuurlijk (dubbele uitvalbeurt, red.). Dat wil je niet, dat je wél een snelle auto hebt maar niet de punten pakt." "Bij Mercedes is dat juist andersom! Je móét die problemen oplossen, want in een wereldkampioenschap zoals deze mag dit niet gebeuren. Je ziet dat de focus op de snelheid ligt, misschien, maar niet op de betrouwbaarheid!" Volgens Dimmers weten de hoge heren van Red Bull goed dat er wat aan de hand is en dat er snel een oplossing gevonden moet worden. "Helmut Marko en Christian Horner zeiden ook al: dit kán zo niet doorgaan! Verstappen noemde het zelfs al onacceptabel. Dit zijn dingen die in principe gewoon niet mogen gebeuren." "Je hebt twee keer een probleem ergens bij de brandstoftoevoer, dat is gewoon heel erg lullig. Alle andere teams hebben het niet en jij hebt het drie van de zes keer. Voor Max is dat gewoon heel erg pijnlijk."

'Het beste pakket komt uit Italië'

Er moet dus snel wat veranderen bij Red Bull, voordat het te laat is. Host Joris Mosterdijk schotelt de stelling voor: is de wereldtitel al verloren? Dimmers en Coronel zijn het eens: "Nee, je hebt nog twintig Grands Prix", aldus de F1-expert. "Meer dan 500 punten, dus wat dat betreft is er niks verloren. Alleen het was wel pijnlijk als we kijken naar Leclerc, het gemak waarmee hij iedereen zoek reed." "Max had geen antwoord! Zijn banden gingen eraan. Je ziet dat Red Bull een andere set-up probeert, maar de Ferrari is bulletproof . Ze hebben de betere motor... Het beste pakket komt uit Italië! Het enige geluk voor Max en Red Bull, eigenlijk, is gewoon Carlos Sainz die hem in de grindbak zet. Als dat een 1-2 was geweest, dan was het constructeurskampioen al zowat voorbij." Opgeven zullen Verstappen en Red Bull echter nooit doen, daar is Coronel van overtuigd. Wanneer Dimmers hem vraagt of hij nog in de terugkeer van Verstappen gelooft, antwoordt hij: "Ja, dat zeker! Wat wij weten van Max, is dat hij kampioen is geworden met een mindere auto." "We weten dat hij altijd in de aanvalsmodus zit en we weten dat hij gefrustreerd raakt als hij tweede wordt. Tweede worden is namelijk de eerste verliezer zijn, zo is hij ook opgevoed. Daarom zie je hem altijd aanvallen, ook al weet hij dat hij geen kans maakt!" Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder!

Viaplay
x
Max Marko: "Er zal nooit meer een Verstappen komen"