Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de FIA Red Bull en Verstappen een deal aanbood bij de herstart

Wedstrijdleider Michael Masi legt uit waarom hij met Red Bull onderhandelde over de startpositie van Max Verstappen bij de tweede herstart van de Grand Prix van Saoedi-Arabië.

De allereerste Formule 1-race op het gloednieuwe Jeddah Corniche Circuit zat vol met merkwaardige momenten. Eén van die bijzondere momenten gebeurde tijdens de tweede rode vlag-situatie. Na de eerste herstart ontstond er wat duw- en trekwerk en daardoor vielen onder andere Sergio Perez en Nikita Mazepin uit, wat ervoor zorgde dat de race opnieuw werd stilgelegd. Daarvoor was Max Verstappen vanaf de eerste plek gestart, maar zag voor de eerste bocht Lewis Hamilton al naast hem rijden. Hamilton duwde Verstappen wijd in bocht 1, maar de Nederlander gaf niet op en haalde de Brit over de kerbstones in. Hierdoor moest Hamilton van het gas en kon Esteban Ocon hem inhalen. Tijdens de rode vlag hoorden we een radiogesprek tussen de FIA en Red Bull. Wedstrijdleider Michael Masi bood het team van Verstappen een deal aan. De Nederlander zou twee posities opgeven en bij de herstart vanaf de derde plek starten achter Ocon en Hamilton. Red Bull besloot dit aanbod te accepteren.

Masi legt de 'deal' uit

De wedstrijdleider legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waarom hij Red Bull dit aanbod deed. "Ik zou het geen deal willen noemen, want als wedstrijdleider ben ik niet bevoegd om de teams ook maar iets te bevelen. In die situatie kan ik ze een aanbod doen, de mogelijkheid om iets te doen. Maar de keuze is aan hen." "De stewards zijn uiteraard bevoegd om straffen op te leggen, maar ik kan ze mijn perspectief geven, daarom heb ik ze de mogelijkheid geboden om die positie op te geven", legt de Australiër uit.

Veiligheid coureurs prioriteit bij rode vlag

Masi zegt dat de rode vlag ervoor zorgde dat het zo openlijk op de radio werd besproken. Er moest eerst gezorgd worden voor de veiligheid van de coureurs en het circuit moest schoongemaakt worden. Pas daarna kon de wedstrijdleider zich bezig gaan houden met de startopstelling voor de herstart. "Het was het gevolg van de rode vlag die ontstond door het incident in bocht 3. De prioriteit in elke rode vlag-situatie is om ervoor te zorgen dat de coureurs veilig zijn. Daarna moet het herstel in werking worden gesteld. De marshals kunnen dat doen door de baan schoon te maken en ga zo maar door", verklaart de Australiër. "Toen ik het zag gebeuren in bocht 2, heb ik meteen aan de stewards voorgesteld dat ik het team de mogelijkheid zou geven om die plek terug te geven. De rode vlag volgde natuurlijk heel snel en dat was absoluut de prioriteit voordat we weer aan de gang gingen. Omdat de race stil lag, konden we dat van tevoren effectief corrigeren voordat we weer gingen racen." Volgens Masi zijn dit soort discussies de normaalste zaak van de wereld en worden ze geregeld gehouden. "Dat is een heel normale discussie die regelmatig gevoerd wordt, het hele jaar door en ook al eerder", verzekert de wedstrijdleider.

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China