Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom dit de week van de waarheid is voor Mercedes

De Grand Prix van Spanje is een zeer belangrijk meetmoment voor de Formule 1-teams. Terwijl Red Bull en Ferrari vechten voor de overwinningen zoekt Mercedes nog altijd een manier om het gat met de topteams de dichten. Dit is waarom Barcelona het moment van de waarheid zal worden.

Spanje eerste grote meetmoment van het seizoen

Er is relatief weinig data beschikbaar over de nieuwe generatie Formule 1-bolides. Data vergelijken met vorig seizoen helpt niet, maar in Barcelona kunnen de teams voor het eerst kijken naar de geboekte vooruitgang. Voorafgaand aan het huidige seizoen vonden er namelijk al een aantal wintertestdagen plaats op Circuit de Barcelona-Catalunya. Mercedes kan, net als de andere teams, kijken op welke vlakken er vooruitgang is geboekt. Is het stuiteren, of porpoising, minder geworden en zijn ze de goede richting ingegaan? En hoe zit het met de snelheid door de bochten en juist op de rechte stukken? De engineers krijgen een druk weekend, waarin ze antwoord proberen te krijgen op een aantal van deze belangrijke vragen. Hier zit wel één belangrijk nadeel aan: de Mercedes-bolide van de wintertests zag er anders uit dan de huidige W13. Tijdens de testdagen in Barcelona reden Hamilton en Russell nog met het 'oude' design, inclusief grote sidepods. Bij de tweede testweek, in Bahrein, introduceerden ze het huidige ontwerp. De data zal dus niet volledig kloppen, maar mogelijk wel data geven over bijvoorbeeld porpoising. Mocht de data echter niet kloppen en ze hierdoor nog steeds niet weten of ze de goede richting op zijn gegaan, dan kan het een pijnlijk weekend worden voor de Duitse renstal. Teambaas Toto Wolff liet eerder al weten dat er nog altijd een mogelijkheid bestaat dat het huidige concept in de prullenbak belandt.

Potentie na Miami toch weten te ontgrendelen?

Tijdens de vrijdagtraining voorafgaand aan de Grand Prix van Miami was Mercedes ineens een heel stuk sneller dan voorheen. Voor het weekend kondigde het team al aan te experimenteren met wat upgrades. Dit leek zijn vruchten af te werpen, tot aan de zaterdag. Hier ging het ineens weer slechter met het team. De potentie zit er echter wel in. Mercedes heeft na de GP van Miami keihard gewerkt met de veelbelovende data en hoopt in Spanje weer de goede richting op te gaan. Als ze kunnen bouwen op de eerdere resultaten in Miami, dan kan er een grote stap voorwaarts worden gemaakt. "Tijdens de vrijdagtraining zagen we al een glimp van de potentie in onze auto. We hebben verder geëxperimenteerd met de afstelling en hebben enkele nieuwe onderdelen gemonteerd, dat heeft ons antwoorden en aanwijzingen gegeven over welke richting we uit moeten", aldus Wolff in zijn vooruitblik op de Spaanse Grand Prix.

Start van de 'Europese Formule 1-kalender'

Met races in het Midden-Oosten, Australië en de Verenigde Staten was het voor de F1-teams lastig om upgradepakketten mee te nemen. Doorgaans komen de eerste grotere upgrades tijdens de start van de 'Europese kalender' in het seizoen. Met uitzondering van de GP van Emilia-Romagna begint dit Europese deel komend weekend in Barcelona. Er zijn meerdere voordelen aan het wachten op de Europese races. Zo worden de logistieke kosten flink gedrukt doordat alles per vrachtwagen gebracht kan worden in plaats van per vliegtuig of boot. Ook kan men veel sneller en flexibeler handelen op upgrades en is de reistijd een heel stuk minder lang. Daarnaast is Circuit de Barcelona-Catalunya zeer bekend bij de F1-teams. Hier komen ze al jaren voor de wintertests en natuurlijk voor de race zelf.

Karakteristieken Circuit de Barcelona-Catalunya

De Grand Prix van Spanje kenmerkt zich door een aantal verschillende bochten en één recht stuk, waardoor alle verschillende karakteristieken van de Formule 1-bolides op de proef worden gesteld. De bochten op hoge snelheid worden interessant voor Mercedes en de problemen met het stuiteren, net als de rechte stukken. Of de renstal van Lewis Hamilton en George Russell een inhaalslag kan maken op Ferrari en op Red Bull, dat is nog maar de vraag. Beide topteams komen namelijk zelf ook met upgrades: de Scuderia komt met een groot pakket om porpoising op te lossen en snelheid op het rechte stuk te verhogen. Red Bull wil zo snel mogelijk gewicht besparen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"