Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Leclerc geen straf kreeg ondanks twee onhandige acties

Tijdens de Grand Prix van Stiermarken zagen we Charles Leclerc tot tweemaal toe in de fout gaan. Een straf kreeg hij echter niet, tot verbazing van sommige fans. Wedstrijdleider Michael Masi legt uit waarom de Ferrari-coureur ontsnapte.

In de openingsronde van de Grand Prix van Stiermarken ging het mis tussen Charles Leclerc en Pierre Gasly. In bocht één gingen ze samen met Fernando Alonso drie wijd door de bocht, waarna Leclerc en Gasly beiden de uitloopstrook moesten gebruiken. Op de weg richting bocht drie kwamen beide coureurs terug de baan op en kwamen ze elkaar vervolgens tegen. Daarbij was het Leclerc die onhandig met zijn voorvleugel de linker achterband van Gasly opensneed. De Fransman moest in de ankers en zag zijn race door een kapotte ophanging, die werd veroorzaakt door een lekke band, eindigen. Leclerc ontsnapte met slechts een kapotte voorvleugel, waarna hij de pitstraat inging en zich uiteindelijk nog knap opwerkte naar de zevende plaats. In dat proces werkte hij zich echter nog een keer bijna in de problemen. Toen hij Kimi Raikkonen inhaalde, keerde Leclerc namelijk te vroeg terug naar de racelijn, waarna hij met zijn achterband de voorvleugel van de Fin raakte. Het resultaat: een stukje voorvleugel dat van de Alfa Romeo C41 van Raikkonen vloog, terwijl Leclerc zelf zonder kleerscheuren ontsnapte. Wedstrijdleider Michael Masi werd na afloop van de race in gesprek met onder meer RacingNews365 ondervraagd over de situaties. "Naar het eerste incident, tussen Leclerc en Gasly, is zeker gekeken. Het incident zagen we in bocht drie tot uiting komen", zo doelt hij op de manier waarop Gasly met een lekke band zonder dat hij daar aan kan doen Nicholas Latifi in de rondte tikte. "Het was echter een eerste-ronde-kwestie en we achtten een verder onderzoek naar de gebeurtenissen niet noodzakelijk", zo doelt de Australiër op het feit dat incidenten in de openingsronde vaak milder worden beoordeeld. Het tweede incident, waarbij Raikkonen een deel van zijn voorvleugel verloor, daar dacht Masi zelfs geen enkel moment over na. "Daar is niet eens naar gekeken", aldus de wedstrijdleider.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'