Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Max Verstappen de Grand Prix van Groot-Brittannië niet uitreed

Ondanks dat de Ferrari’s en de Mercedessen veel sneller waren op het circuit van Silverstone, kon Max Verstappen gedurende de Grand Prix van Groot-Brittannië lang meestrijden aan het front. De Nederlander merkte al vroeg in de race een probleem met zijn remmen op, maar dat weerhield hem er niet van om bijvoorbeeld Kimi Raikkonen het vuur aan de schenen te leggen. Kort voor het einde viel Verstappen uit, maar wat was er nou precies aan de hand?

Voor de fans op de tribune op de bank is een uitvalbeurt door crash natuurlijk gemakkelijk te herkennen, evenals een nulscore vanwege een lekke band of een afgebroken vleugel. Als er op het technische vlak wat mis is, rijzen er meer vragen dan normaal. In Verstappens geval had de uitvalbeurt te maken met het brake-by-wire systeem. Tijdens de laatste grote motorische reglementswijziging, die van de winter van 2013-14, besloot de FIA een nieuw systeem toe te staan. Omdat er bij de nieuwe (V6-turbohybride)motoren gebruik zou worden gemaakt van enkele elektrische onderdelen, leek het de bond verstandig om middelen toe te staan die de complicaties die op konden treden, enigszins in te perken. Eén van die middelen is het brake-by-wire systeem. In teletubbietaal: remmen zonder direct de remmen te raken. Voorheen stond het rempedaal in directe verbinding met de voor- en de achterrem. Sinds de nieuwe motorregels van kracht zijn, is dat niet meer het geval wat betreft de achterrem. Deze wordt gecontroleerd door een systeem, dat brake-by-wire heet. De remkracht die vrijkomt doordat de rijder op het pedaal kleunt, moet eerst langs een ‘checkpoint’, waarop het naar de achterkant van de wagen gaat. Dit vereist een andere manier van rijden. In de beginfase van 2014 schoten er vaker dan ooit coureurs van de baan – dit had alles te maken met het brake-by-wire systeem. De rijders waren gewend dat zij het remmen zelf in de hand hadden, wat toen ineens veranderde. Waarom werd het systeem precies ingevoerd? De energieregeneratie-middelen die voorhanden waren, met name de ERS-K (nu: MGU-K), was gewoonweg veel te sterk. Het onderdeel kan meer dan honderdzestig paardenkrachten extra leveren – dus bovenop de kracht van de motor zelf. De extra krachten vereisen een andere manier van remmen en om het de coureur eenvoudiger te maken, werd het brake-by-wire-systeem tussen het pedaal en het remblok geplaatst. Brake-by-wire controleert de rem en berekent hoeveel remdruk er precies voorhanden is, en hoeveel er is benodigd. De coureur kan dus te allen tijde vertrouwen op een programma – als deze stukgaat, zijn alle herkenningspunten om wat betreft het remmen, weg. Het gevolg van het compleet wegvallen van het brake-by-wire systeem van Verstappen (nadat deze gedurende de wedstrijd al vaker kuren had vertoond), was dat de Nederlander in de voorlaatste bochtencombinatie van de baan spinde. De Red Bull met startnummer 33 kon zijn weg wel vervolgen, maar zonder het benodigde systeem waren rempunten compleet gewijzigd. Tot overmaat van ramp bleef de wagen in haar eerste versnelling hangen. Wat Verstappen, die al ver teruggeduikeld was, restte, was het parkeren van zijn bolide.

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024