Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes Hamilton tegen zijn wens in tóch een pitstop liet maken

Lewis Hamilton was in de GP van Turkije niet blij met de keuze van het team en daarmee ook niet blij met de manier waarop hij zichzelf niet harder maakte voor wat hij dacht dat de juiste call was. Maar was zijn call de juiste geweest? Mercedes weet vrij zeker dat dat niet het geval was.

Een paar ronden lang ging het over de boordradio van Mercedes maar over één vraag; moest Lewis Hamilton in de Grand Prix van Turkije naar binnen komen voor nieuwe intermediates of kon hij beter buiten blijven? Mercedes dacht dat binnenkomen de beste optie was, Hamilton zelf wilde graag doorrijden, het liefst tot het einde van de race. Mercedes' Chief Technical Officer James Allison geeft in de gebruikelijke video-debrief van Mercedes antwoord op de vraag of de eerste set banden van Hamilton het tot het einde van de race vol had kunnen houden. Zijn simpele antwoord: "Ja". Maar daar kleven wel enkele mitsen en maren aan. "Hadden de banden nog lucht in zich gehad en waren ze als zodanig is staat om het circuit rond rond te gaan? Naar alle waarschijnlijkheid wel. We hebben het andere coureurs zien doen, waaronder bijvoorbeeld Esteban Ocon. Onze auto springt doorgaans nog wat zuiniger om met de banden dan veel van onze concurrenten, dus ja, we hadden het einde van de race kunnen halen", aldus Allison. Echter: "De vraag is hoe snel we dan nog waren. Alles wijst erop dat we zeer langzaam zouden zijn geweest. De hele race lang werd er veel gevergd van die banden en toen de baan steeds droger werd, zonder dat het moment waarop de baan écht droog werd kwam, begonnen de banden enkel sneller te slijten. Lewis' rondetijden werden slechter en slechter en hoewel de banden het dus vol hadden gehouden, zouden zijn rondetijden erbarmelijk zijn geweest aan het einde van de race."

Want wat als Lewis Hamilton wél was doorgereden, zoals hij zelf wenste? Had er dan evengoed geen vijfde plaats ingezeten, de positie die hij nu mét pitstop wist te behalen? "Kijkend naar de manier waarop de banden steeds sneller begonnen te slijten, had je gesproken over een zevende, misschien zelfs wel achtste plaats." "De keuze die we moesten maken was dus of we door zouden rijden met de minimale kans om vierde te worden - omdat P3 al een absolute onmogelijkheid was - en zelfs het risico om terug te vallen naar P8, of dat we pitstop zouden maken met een easy peasy kans op de vijfde plaats. Na het missen van de eerdere kans was binnenkomen om de vijfde plaats veilig te stellen de beste optie." Een gemiste kans? Volgens Allison heeft ,en zeker niet de beste strategie gevolgd voor Hamilton. In de slotfase was het een kwestie van schade beperken, maar eerder in de race had men al kansen laten liggen, zo legt Allison uit. "De optimale strategie ging, met de kennis van nu, uit van een pitstop in ronde 36 of 37, precies zoals Max Verstappen en Valtteri Bottas deden. Als we dat met Hamilton hadden gedaan en Lewis was goed voor zijn banden geweest, hadden we een mooie vierde plaats kunnen behalen, met een kans om Sergio Perez aan te vallen in de strijd om de laatste podiumplaats." "Op dat moment echter hoopten we dat de baan nog verder zou opdrogen en dat we een makkelijke derde plaats konden behalen, doordat iedereen voor ons weg zou vallen door hun pitstops. Zo'n vier ronden later werd het ons duidelijk dat we beter binnen hadden kunnen komen en achteraf was het op dat moment nog steeds oké geweest om te stoppen. Dan waren we vierde geworden, maar ook toen kozen we ervoor vast te houden aan het oorspronkelijke plan, tot dat moment waarop de banden echt performance in begonnen te leveren."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden