Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes wel op safe móét spelen ten opzichte van extreem Ferrari

Afgelopen woensdag concludeerden we reeds dat de nieuwe Ferrari SF-23 een revolutie in vermomming was. Meerdere details maakten duidelijk dat het concept van 2022 tot in extremen is uitgediept bij het uittekenen van de 2023-bolide. Kijkend naar de nieuwe Mercedes is dat gevoel heel anders. RN365 technisch analist Paolo Filisetti analyseert.

Ook al zijn er zichtbare veranderingen tussen de W13 en de W14, de extremen van het bestaande concept zijn niet opgezocht. Maar die verschillen in aanpak tussen Ferrari en Mercedes zijn te verklaren. Ferrari immers werkte al met een winnende basis. Ja, de auto van vorig jaar liet hier en daar nog te wensen over, maar de basis was er. Dat was met de W13 wel anders. Het bleek extreem lastig om het ware potentieel van de auto te ontluiken, het potentieel dat vooral in de simulator waar werd genomen. Bij Mercedes kon men bij het optuigen van het 2023-project niet inzetten op revolutie, puur omdat ze na het ontdekken van de achilleshielen van de vorige auto eerst correcties door dienden te voeren. Daar komt dan ook de keuze uit voort om vast te houden aan de zeer minimalistische sidepods. Het is de meest rationele optie.

Concept à la Red Bull geen optie

Want wat als men er voor had gekozen om het concept om te gooien om bijvoorbeeld dat van Red Bull te volgen? Dan had Mercedes helemaal opnieuw moeten beginnen, waarbij al het werk dat in 2022 gedaan is, verloren zou gaan. Er is besloten om vast te houden aan het 'zero pods'-concept - waarbij de inlaten van driehoekig naar kaarsrecht rechtshoekig zijn gegaan (zie foto hierboven) - om de leerfase met betrekking tot dit specifieke model zo kort mogelijk te houden. Alle andere zichtbare aanpassingen komen grotendeels voort uit ditzelfde besluit. Denk daarbij aan de zichtbaar aangepaste motorkap die breder is geworden met forse uitstulpingen (zie foto hieronder). De ophangingen daarentegen lijken sterk op die van vorig jaar, zonder noemenswaardige aanpassingen. Maar net zoals voor alle andere nieuwe F1-bolides geldt dat de grootste wijzigingen onder de auto gevonden dienen te worden, daar waar zoals we inmiddels wel weten 70% van de totale downforce gegenereerd wordt. Daarover valt op basis van de launchfoto's niks te zeggen. Desondanks is het niet overdreven om te concluderen dat, kijkend naar Ferrari en Mercedes, Ferrari de meer radicale evolutie laat zien. Mercedes kon en kan het zich niet veroorloven om te experimenteren met radicale oplossingen met het weinig competitieve jaar 2022 als uitgangspunt. Kort gezegd, weinig écht nieuws onder de zon.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'