Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull-ontwerper Newey bijna het team verliet vóór Verstappens wereldtitel

Adrian Newey is een van de belangrijkste personen van Red Bull Racing. Het meesterbrein achter de bolides ontwierp een competitief pakket, waardoor Max Verstappen in 2021 de wereldtitel veroverde. Deze titel was er bijna niet geweest, want Newey dacht er over na om het team te verlaten.

Red Bull-ontwerper Adrian Newey is een van de grootste namen achter de schermen binnen de Formule 1. De Britse ingenieur is het meesterbrein achter een enorm wagenpark aan kampioenschapswinnende bolides. Met elf constructeurskampioenschappen en zeven coureurstitels is hij de meest succesvolle ontwerper in de geschiedenis van de F1. Al jaren werkt hij voor Red Bull, waar hij onder andere de winnende bolides van Sebastian Vettel en Max Verstappen heeft ontworpen. Ook in 2022, het jaar waarin de nieuwe reglementen zijn ingegaan in de koningsklasse, heeft hij een competitieve bolide ontworpen, waarmee Verstappen zijn titel moet verdedigen. Het had niet veel gescheeld of deze titel was er niet geweest, want al voor het kampioenschapsjaar van de Nederlander had Newey zijn twijfels over zijn toekomst bij Red Bull. In een interview met The Race legt hij uit waarom hij overwoog om te vertrekken. De voornaamste reden hiervoor was Renault, de voormalige motorleverancier van de Oostenrijkse renstal. Het motorpakket van Renault viel namelijk op zijn zachtst gezegd tegen. "Ik was destijds behoorlijk gedesillusioneerd door de hele zaak, om eerlijk te zijn", zegt hij terugblikkend op de start van het hybride tijdperk in de Formule 1. "Natuurlijk ging ik bijna naar Ferrari, maar uiteindelijk deed ik dit niet. Hoewel ik mij gelukkig voelde bij Red Bull en niet van teams wilde wisselen, dacht ik aan het wisselen van teams omdat we vastzaten met een niet competitieve motor."

Newey niet tevreden over inzet van Renault

Newey stoorde zich vooral aan de houding van Renault in de Formule 1. "We hadden een leverancier die meer interesse leek te tonen in de marketing van de F1, in plaats van zich echt focussen op het competitief zijn", aldus de topontwerper. "Als je een motorpartner hebt met een minder competitieve motor, maar wel laat zien dat ze alles op alles zetten om het te fiksen, dan accepteer je het." "Iemand die dat echter niet inziet en geen interesse toont om er iets aan te doen... dat maakt het lastiger. Dit zorgde ervoor dat ik mijn motivatie verloor. Ik genoot nog steeds van de Formule 1, maar niet meer zoals eerst." Newey besloot nog niet gelijk te stoppen en vond motivatie door een extra project van Red Bull: het ontwerpen van de Aston Martin Valkyrie.

Betere tijden met Honda

"Ik wilde niet van team switchen", vervolgt de Red Bull-ontwerper. "Toen kwam het straatauto-project voorbij (de Valkyrie, red.). Dit motiveerde mij en hield mij een tijdje bezig." Even later werd de deal met motorleverancier Honda werkelijkheid. Voor Newey was dit dé beslissende factor om toch bij Red Bull te blijven. "Het was duidelijk dat wij een partner hadden die, misschien was het nog niet helemaal duidelijk toen, maar ze hadden zeker de drive en motivatie om daar (bovenaan) te komen. Dat heeft de situatie wel veranderd." Sinds het F1-seizoen van 2019 rijdt Red Bull met de motor van Japanse komaf. Enkele jaren later, in 2021, was het pakket sterk genoeg voor de coureurstitel.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden