Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen torenhoog favoriet is voor de zege in Monza

Red Bull en Max Verstappen zijn afgereisd naar het iconische circuit in Monza voor de Grand Prix van Italië. Het circuit heeft hele andere karakteristieken dan de vorige race in Zandvoort, maar wederom is het team de topfavoriet. Technisch specialist Paolo Filisetti legt bij RacingNews365 uit waardoor Red Bull nu op elk circuit dominant kan zijn.

In de triple header is er vrij weinig tijd om grote updates door te voeren, waardoor de Formule 1-teams na Spa in Zandvoort slechts met enkele wijzigingen op de grid arriveerden. Deze wijzigingen waren vooral gericht op de specifieke karakteristieken van het Nederlandse circuit, waardoor er dus geen significante updates zijn geïntroduceerd. De teams hadden voor Zandvoort hoge downforce-configuraties meegenomen, tezamen met een aantal oplossingen voor het afvoeren van de warmte. Dit is normaal bij circuits waar de snelheid wat lager ligt dan bijvoorbeeld in Spa. Red Bull had een achterbodywork meegenomen met meer ventilatiegaten in de onderzijde, en een gleuf in de bovenkant, meegenomen om zo de warmteafvoer te vergroten. Wat hierbij opvalt is dat vooral de RB18 niets inleverde op het gebied van de balans ten opzichte van een week eerder in België. High downforce of low downforce maakt voor de Oostenrijkse renstal weinig uit: Max Verstappen bewees dat de RB18 kan domineren op verschillende soorten circuits. Op Zandvoort liet de Nederlander zien dat de Red Bull-bolide zowel snel is over een ronde als op race pace. Adrian Newey is er in feite in geslaagd zijn bolide door te ontwikkelen naar een 'all-round' bolide. Dit terwijl het basiskenmerk van de RB18, het behalen van maximale efficiëntie, onveranderd is gebleven.

Dit weekend in Monza lijkt het circuit wederom perfect te zijn voor de RB18. Red Bull zal hier een volledig nieuw 'extreem' low downforce achtervleugelpakket introduceren. De power unit blijkt een belangrijk element te zijn binnen de prestaties van Red Bull. In Monza zal er een specifieke motormodus worden gebruikt om het fenomeen 'clipping' te vermijden. Dit is het verlies van elektrisch vermogen vóór het einde van de rechte stukken. De specifieke motormodus moet voorkomen dat dit probleem zich nog voordoet. In het verleden werd Verstappen soms geplaagd door dit probleem. De mislukte inhaalpogingen in Bakoe in gevecht met Charles Leclerc zijn hiervan een voorbeeld. Op het 2.2 kilometer lange rechte stuk op het stratencircuit had de Nederlander last van clipping, maar met de aangepaste motormodus moet dit probleem dit weekend verholpen zijn. Wederom lijkt Red Bull het bijzonder goed voor elkaar te hebben. Het gehele seizoen is de RB18 al pijlsnel op de rechte stukken en Red Bull lijkt niets aan het toeval over te laten in de strijd om de beide wereldtitels.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen