Wat hebben we geleerd van de eerste Formule 1 wintertest?

04 mrt. 17:29 Redactie

Veel veranderingen in de Formule 1, maar verandert de pikorde?


Voorafgaand aan de wintertests waren er veel verhalen over de nieuwe Formule 1 regels. De auto's zouden moeilijk te besturen zijn, het zou een slijtageslag worden voor mens en machine. De coureurs zouden het verschil gaan maken tijdens het seizoen. Wat hebben we geleerd in week 1?

1. Mercedes het te kloppen team

We waren er al bang voor, maar Mercedes heeft alles wederom uitstekend voor elkaar. De betrouwbaarheid was nagenoeg perfect en vanaf het moment dat de W08 de pitlane verliet verliep alles vlekkeloos. Continu snel en op een enkel schoonheidsfoutje van Bottas en Hamilton na een indrukwekkende testweek. Het team legde verreweg het meeste aantal ronden af van alle teams en wist als eerste een complete racesimulatie te rijden. Wie kan Mercedes dit jaar verslaan?

2. Van een crisis is bij Ferrari geen sprake

Enkele weken geleden pakten de Italiaanse media de Scuderia keihard aan. Er zou sprak zijn van een crisis. De nieuwe bolide zou dermate slecht presteren in de windtunnel dat er spoedoverleg was. In Barcelona was daar niets van terug te vinden. Ferrari startte de nieuwe bolide en was continu bovenin te vinden. De snelheid was vaak indrukwekkend, maar wij houden nog een slag om de arm. Als er een kampioenschap wintertesten is, dan had Ferrari deze al vaak gewonnen. De laatste wereldtitel dateert echter uit 2007.

3. Red Bul heeft werk voor de boeg

Op geen moment tijdens de eerste testweek straalde Red Bull uit dat het de favoriet voor de wereldtitel is. Van de topteams had het eigenlijk iedere dag wel wat technische problemen en het legde slechts de helft van het aantal ronden van Mercedes af. Het team van Max Verstappen gaf aan dat het niet bezig is met snelle tijden. De RB13 lijkt wederom een prima auto, de wegligging is goed en de coureurs voelen zich er in thuis. Komende week gaan we zien of de RB13 een echte killer is. Er komen nieuwe onderdelen op de bolide en Renault geeft de V6 meer vermogen. Week één was degelijk, maar zonder franje.

4. De onzin over de uitputtingsslag 

De hele winter lang hebben we verhalen gehoord van coureurs en teambazen dat de F1 in 2017 super zwaar zou worden. Coureurs zouden tijdens de eerste testdagen behoefte hebben aan rust. Het zou een uitputtingsslag worden. Geen enkele coureur kende fysieke problemen! Zelfs Antonio Giovinazzi niet die als last-minute vervanger voor Pascal Wehrlein werd ingevlogen. Sterker nog, diverse coureurs reden meer dan 120 ronden op één dag. Dat is twee keer de Grand Prix van Spanje!

5. De coureurs gaan weer het verschil niet maken

De auto's zouden lastiger te besturen zijn en de mannen zouden van de jongens gescheiden worden. Na een week testen komen veel coureurs hier al op terug. Fernando Alonso liet weten de coureurs eerder minder belangrijk worden. 

6. Haaienvinnensoep

Alle team rijden er mee. Tot groot ongenoegen van de fans. Complete windschermen achter op de motorkap van de auto. Liefst nog aangevuld met een T-wing. Nee, het doet geen recht aan het mooie ontwerp van de 2017 bolides

7. De auto's zijn prachtig

Los van de haaienvinnen zijn de auto's er cosmetisch op vooruit gegaan. De auto's zien er dik en stoer uit. Daarbij komt ook nog dat diverse teams voor een frisse kleurstelling hebben gekozen, waaronder Renault, Toro Rosso en Sauber

8. McLaren (Honda?)

Dit jaar moet het team van McLaren weer een serieuze kandidaat zijn voor de podiumplaatsen. Sterker nog: Top 3 in het WK bij de constructeurs is het doel. Dat betekent dat McLaren niet alleen moet afrekenen met subtoppers als Williams, Renault en Force India. Het moet zelfs één van de top 3 teams verslaan. De eerste testweek liep uit op een groot drama, waarbij niet eens alle schuld afgeschoven kan worden op motorleverancier Honda. 

De nieuwe Honda zou even goed zijn als de Mercedes van 2016, maar tot op heden fronst iedereen zijn wenkbrauwen. Los van alle motorproblemen ziet de MCL32 er agressief uit, maar de wegligging is matig. Alonso was zichtbaar aan het stoeien met zijn nieuwe bolide.

9. Renault heeft de weg omhoog gevonden

Vorig seizoen was eigenlijk al afgelopen voor Renault voordat het begonnen was. Het team verscheen aan de start met een oude bolide van Lotus en stond al met 1-0 achter. Al vroeg in het jaar verschoof de aandacht naar 2017. De nieuwe R.S. 17 ziet er niet alleen prachtig uit, hij is nog snel ook. Waarschijnlijk niet snel genoeg om het de top 3 teams lastig te maken, maar we verwachten dat het Franse team een serieuze subtopper wordt.

10. Nieuwe Pirelli banden stukken beter

We nemen in 2017 afscheid van de banden die binnen 3 rondjes al versleten waren. De nieuwe Pirelli-banden zijn veel slijtvaster en de coureurs zijn in staat om constante rondetijden te rijden. Tijdens lange stints was er nauwelijks verval en sleten de banden zeer gelijkmatig. De coureurs waren dan ook tevreden dat ze nu echt kunnen pushen, in plaats van dat ze op eieren moeten rijden. Pirelli zelf verwacht in de meeste races slechts één (verplichte) pitstop.

Foto: Mercedes AMG F1

 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen