Helpen de nieuwe regels de Formule 1 om weer spectaculair te worden?

De Formule 1 is de laatste jaren uitgegroeid tot een saaie sport. Niet alleen de dominantie van Mercedes, of het geluid van de V6 motoren sust fans in slaap. Het is niet alleen dat, vroeger was de Formule 1 nog een sport voor mannen, stond de sport bol van spanning en strijd, waren er geregeld harde crashes en schandalen.

Op dit moment zien we prachtige circuits die zo in iedere reisgids opgenomen kunnen worden, zijn de grindbakken verdwenen zodat een eventueel foutje niet meer afgestraft wordt en zijn de rijders rijdende computers die de hele race bezig zijn met het sparen van brandstof, benzine en het aanpassen van 500 settings op het stuur.

En de Fan? Die valt 10 minuten na 14:00 rustig in slaap en schrikt wakker bij het Duitse volkslied voor constructeur Mercedes.

Is het dan allemaal echt zo erg? Ja en nee. Dominantie is niet goed voor de sport, maar ten tijde van de dominantie van Ferrari en Schumacher gebeurde er zelfs in de saaiste jaren nog wel eens iets. Nu gebeurt er werkelijk niets meer.Hoogtepunten zijn een Pastor Maldonado die zijn pitscrew omver rijdt en een ploffende Renault motor. De sport moet weer terug naar wat het moet zijn. Nu is het een dure kermis, waarbij niemand geïnteresseerd is in de attractie zelf, maar het gaat puur om de opsmuk er omheen. Zaken doen, mooie circuits, miljoenen deals, circuits van 300 miljoen euro!

De Formule 1 draait niet meer om het racen en helaas interesseert dat teams als Ferrari en Mercedes ook helemaal geen drol. Zo lang ze maar wat extra auto’s kunnen verkopen, liefst in de landen waarin de economische groei zich de afgelopen 10 jaar verveelvoudigd heeft. Vroeger en dan praten we ook nog maar over een jaar of 20 geleden was Formule 1 zoals het moest zijn. De budgetten van de teams waren binnen de perken te houden en met een budget van 10-20 miljoen pond was je een redelijk team en had je bestaansrecht.

Uitgelicht:  Foto's: Celebs op bezoek bij Red Bull

Natuurlijk waren er in die periode nog wel eens de schandalen rond Benetton en de voor de sport en fans zeer pijnlijke ongevallen van Ratzenberger en Senna, maar de Formule 1 was in de periode tot pak ‘m beet 2005 nog een sport voor het publiek. Races waren onvoorspelbaarder, er waren ieder jaar gevechten met echte kampioenen en er gebeurde nog onvoorspelbare dingen. Auto’s gingen kapot, motoren bliezen op, er reden soms wat nono’s mee ala Taki Inoue of Ricardo Rosset maar het was nog vermakelijk. De gevechten tussen Hakkinen, Coulthard, Hill, Villeneuve en Schumacher waren boeiend om te zien. Mannen als Montoya en Schumacher die op het scherpst van de snede met elkaar een duel ingingen, respect voor elkaar hadden maar een voorvleugel niet schuwde. Dit alles nog zonder stupide systemen als DRS, met tankstops, met banden die normaal presteerden en met auto’s die veilig genoeg waren.

In de jaren die volgden nam de ontwikkeling van de Formule 1 een totaal verkeerde wending. Michael Schumacher keerde na 3 seizoen zonder Formule 1 terug en was niet meer de held die het voorheen was. Was de man oud en traag? Nee, was Rosberg zo goed? Nee, de Formule 1 was veranderd. Auto’s zijn makkelijker te rijden, de grip is veel hoger en door alle kunstmatige elektronische foefjes is de Formule 1 verloren gegaan. De grote vraag is? Komt dit nog wel terug? Of zit de Formule 1 op een dood spoor?

Uitgelicht:  Overzicht: Tussenstand kwalificatieduels Formule 1

Hoe moet het dan wel? Indycars of voorheen Champcars was altijd een serie met veel spektakel en boeiende races. De beste rijders zoals Alex Zanardi, Juan-Pabol Montoya, Paul Tracy en Jacques Villeneuve maakten de sport tot een ware show. Op het hardst werd er gestreden voor iedere millimeter. Close racing, geen technische foefjes om in te halen, maar gewoon mannen met ballen van staal. Soms eens een crash of touché maar voornamelijk erg vermakelijk en onvoorspelbaar.

Recent voor het eerst in jaren weer eens naar Indycars gekeken en wat een prachtige race kregen we voorgeschoteld. Verschil in strategie, verschil qua hoeveelheid brandstof en volop gevechten. Ja, er zijn tegenwoordig push-2-passes in de serie maar ook zonder dat is het een genot om te kijken. De auto’s rijden door hun slimme aerodynamica gewoon binnen een halve seconde van elkaar.

Brengen de nieuwe Formule 1 regels verandering?

Ik ben bang van niet. Ja, het is super interessant (not) dat Formule 1 teams zelf hun compound banden mogen kiezen, maar dat is wederom een kunstgreep. Het is nergens voor nodig. Neem gewoon een harde en een zachte band mee naar het circuit en houd die het hele jaar hetzelfde. Tankstops toestaan kan weer iets brengen, door verschil in strategie, maar dat werkt alleen als de hoeveelheid brandstof die de motoren mogen verbruiken weer vrijgegeven wordt.

4 of 5 motoren per seizoen dat interesseert werkelijk geen enkele volger van de Formule 1. Men wil niet zien dat rijders gestraft worden voor een technisch defect. Dat kan de rijder niet helpen, men wil hem zien strijden en het maximale uit de auto halen

Uitgelicht:  Raikkonen hekelt pers: 'Ze zijn alleen uit op sensatie'

Andere aerodynamica ja dat zou de sport kunnen helpen als men ook afscheid neemt van een aantal van de technische foefjes zoals DRS en de rijders weer echt laat racen. Pas als er close racing is en de verschillen tussen de teams voor standaardisering kleiner worden zal de Formule 1 weer spannend worden

Niet op het lijstje maar wel wenselijk volgens ons:

  • Schaf DRS af, dat komt gevechten ten goede. Rijders moeten risico nemen om in te halen en een positie verdienen
  • Schaf straffen voor technische malheur zoals 4 motoren per seizoen e.d. af
  • Laat coureurs eens racen, bij racen hoort nu eenmaal dat er ooit een voorvleugel sneuvelt. Straf dat niet direct
  • Maak Formule 1 weer een racesport i.p.v. een poppenkast die allen draait om commercieel geneuzel
  • Zorg voor moeilijker bestuurbare auto’s.
  • Maak een show voor het publiek en denk ook na over verkorten van races, of eventueel 2 races
  • Terug naar grindbakken, bandenstapels e.d. fouten maken hoort bij racen en een foutje mag afgestraft worden met een crash of significant tijdsverlies

en last but not least: Keep it stupid simple! Fans willen een sport zien met actie en strijd, dei eenvoudig te begrijpen is zonder dat je een woordenboek nodig hebt en een overzicht met uitleg van de regels en technische hulpmiddelen en systemen.