Zo groot worden de startnummers en namen op de auto

27 apr. 11:14 Redactie

Startnummers prominent op de neus, namen van coureurs groot op zijkant van de auto's


Was het nu Max Verstappen of toch Daniel Ricciardo? Vorig jaar waren de twee in Barcelona nauwelijks uit elkaar te houden. Twee blauwe helmen in een blauwe auto met kleine nummers er op.

De FIA besloot eerder deze week al dat dit moet veranderen. De herkenbaarheid van de coureurs moet groter worden en om die reden worden er drastische maatregelen doorgevoerd. Het startnummer van de coureurs moet op de neus minimaal de afmetingen krijgen van 23 centimeter hoog en vier centimeter breed.

De namen van de coureurs moeten op de zijkant van de achtervleugel of op de haaienvin achter de airbox komen te staan. Deze namen moeten minimaal 15 centimeter hoog worden waarbij de letters minimaal 3 centimeter breed moeten worden. De achternamen van coureurs moeten eventueel afgekort worden. Verstappen mag dus VER worden en Magnussen mag MAG worden.

Door de grotere afmetingen moet het voor de TV kijkers en de toeschouwers naar de baan duidelijk zijn om welke coureur het gaat. Voor de teams betekent dit dat ze creatief om moeten gaan met de ruimte. Normaal gesproken prijkt er een naam van een sponsor op deze plaatsen. Het betreft ook posities op de auto die vele miljoenen euro's waard zijn.

Met de terugkeer naar de grote startnummers keert de F1 terug naar de jaren 70. Op de foto zien we Niki Lauda in actie in de March bolide.

Foto: F1.com

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen