Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo kan Red Bull 'in beroep gaan' tegen de straf van Hamilton

Er was en is veel te doen over de straf van Lewis Hamilton na zijn aanvaring met Max Verstappen op Silverstone. Red Bull buigt zich momenteel over de mogelijkheid tot een protest. Zo kunnen ze dat doen.

Als Red Bull al snel stappen had willen ondernemen tegen de in hun ogen te lage straf voor Lewis Hamilton, dan had het meteen na de race in protest kunnen gaan tegen de beslissing van de stewards. Ook had het team nog aan kunnen geven dat het de intentie had om in protest te gaan, waarna ze 96 uur hadden gehad om dit officieel te maken. Die 96 uren zijn inmiddels verstreken, maar dat wil niet zeggen dat Red Bull niet meer op een andere manier 'in beroep kan gaan' tegen de straf. Er is namelijk nog een andere weg, waardoor men de situatie die zich in de openingsronde van het Britse Grand Prix-weekend voordeed nogmaals door de stewards onder de loep kan laten nemen.

Right of review

De FIA heeft namelijk in haar International Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een right of review . Oftewel, het team heeft er recht op dat de situatie nog eens wordt bekeken. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan hangen, want de situatie moet ten opzichte van afgelopen weekend wel veranderen. Red Bull moet namelijk met nieuw bewijs of nieuwe bewijzen komen. Aan de hand van het document waarin de straf voor Hamilton staat uitgelegd, wordt namelijk duidelijk dat de stewards telemetrie en videobeelden hebben bekeken van het incident tussen Verstappen en Hamilton. De vier heren oordeelden dat Lewis gedeeltelijk naast Verstappen zat en een lijn reed die de apex van de bocht niet raakte, met nog wat ruimte aan de binnenkant. Volgens de stewards deed de zevenvoudig kampioen niet genoeg om contact met de wagen van zijn Red Bull-rivaal te voorkomen en was hij daarom de hoofdschuldige. De stewards hebben dus telemetrie en videobeelden gebruikt om tot hun oordeel te komen. Als Red Bull haar right of review wil gebruiken, dan zal het met nieuwe bewijzen moeten komen, zo stelt artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de mondiale autosportbond. "Als er in een FIA-kampioenschap een significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep nemen." "In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen", aldus het document van de autosportbond. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Nieuw bewijs

De vraag is dus of Red Bull met nieuwe, nog niet eerder vertoonde en bovendien significante bewijzen kan komen. Een nieuwe camerahoek, die de stewards misschien nog niet hadden gezien, hoeft niet per se significant bewijs te zijn. De stewards beslissen bij een aanvraag of het bewijs relevant is en als zij daar over hebben besloten, kan daar niet meer in beroep worden gegaan. Red Bull heeft in totaal veertien dagen om een right of review aan te vragen, voordat de kans helemaal verdwenen is. Dat betekent dat ze tot en met zaterdag 31 juli de tijd hebben om bewijs te verzamelen en tot actie over te gaan, maar het is dus nog maar zeer de vraag of het hen kan lukken om met nieuwe 'elementen' te komen.

De laatste keer dat het gebeurde

Niet extreem lang geleden was het Ferrari dat een beroep deed op haar right of review . Dat gebeurde na de Canadese Grand Prix van 2019. Sebastian Vettel ging daar aan de leiding en had Lewis Hamilton in zijn kielzog. De Duitser maakte een foutje en schoot rechtdoor over het gras bij een chicane, waarna hij weer terug de baan op kwam. Hamilton, die probeerde te profiteren, werd bijna in de muur gedrongen. De Duitser kreeg een straf van vijf seconden, waardoor hij uiteindelijk de race verloor. Velen zullen zich het moment na afloop wel herinneren waarbij de viervoudig wereldkampioen het bord met het nummer 1 erop wegkaapte bij Hamilton en voor zijn eigen Ferrari parkeerde. Zijn team probeerde middels een right of review de stewards over te halen om hun beslissing te herzien. De volgens Ferrari significante en relevante nieuwe bewijzen waar ze mee op de proppen kwamen waren een analyse van Vettel's telemetrie; een video-analyse die het team na de race in elkaar had gezet; een video-analyse van het incident die op Sky Sports was uitgezonden en gemaakt door oud-coureur Karun Chandhok; een video van de camera gericht op het gezicht van de Ferrari-coureur; een analyse van de racelijnen gereden door beide coureurs; en een getuigenverslag van Vettel zelf; De stewards oordeelden dat de analyse van Chandhok weliswaar nieuw bewijs was, maar tegelijkertijd geen relevant bewijs, omdat het simpelweg een mening van een derde partij was. Tevens oordeelden ze dat de beelden van de camera gericht op het gezicht van Sebastian nieuw was, maar dat ook dit niet relevant was, omdat het op andere beelden ook al een soort van te zien was. De rest van de aangeleverde bewijsstukken waren allemaal niet nieuw, zo meenden de stewards, die de straf in stand hielden, waardoor de zege in Canada officieel naar Lewis Hamilton ging. Check hieronder de beelden van dat incident. Artikel gaat daaronder verder.

1137801499436834818

Vettel glibbert van de baan en de raceleider komt wel heel gevaarlijk terug! Komt er een straf voor de Ferrari? #CanadianGP #ZiggoSportF1 #F1 pic.twitter.com/XFnEmBtfq1 — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) June 9, 2019

Red Bull zal dus van goede huize moeten komen als ze de stewards willen overtuigen. Van de vier stewards die afgelopen weekend hun oordeel velden, is er maar een die ook oordeelde over het incident in Canada: Emanuele Pirro. Het overtuigen van de stewards hoeft dus niet per se een onmogelijke opgave te zijn. Maar met welk nieuw bewijs zou Red Bull kunnen komen? Data van Lewis Hamilton die duidelijk te hard de bocht inging en het nooit had kunnen redden? Je zou zeggen dat die telemetrie ook allemaal al beschikbaar was ten tijde van de eerste beslissing. Als Red Bull in beroep gaat, dan kan het dus wel eens tevergeefs zijn, maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'