Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zoveel tijd verloor Hamilton door zijn kapotte voorvleugel

Mercedes heeft bekend gemaakt hoeveel tijd Lewis Hamilton verloor in de Grand Prix van Saoedi-Arabië nadat hij zijn voorvleugel kapot reed op de achterkant van de auto van Max Verstappen.

De allereerst Formule 1-Grand Prix van Saoedi-Arabië gaat de geschiedenisboeken in als een veelbewogen race met meerdere rode vlaggen en (virtual) saftey cars. Het meest besproken moment van de wedstrijd is het moment waar Lewis Hamilton en Max Verstappen elkaar raakte. De Nederlander wilde net voor de laatste bocht de Brit voorbij laten. Mercedes had Hamilton hier echter nog niet over geïnformeerd en in de verwarring reed de man uit Stevenage tegen de achterkant van de RB16B aan. Hamilton verloor daarmee een stuk van zijn voorvleugel. Mercedes-engineer Andrew Shovlin vertelt hoeveel schade Hamilton had en legt uit hoeveel tijd hem dat kostte. "Het werd erger en erger", verklaart Shovlin tegen onder meer RacingNews365 . "We verloren in het begin waarschijnlijk een tiende of twee." "Dat was nadat wij werden gesandwiched en Esteban Ocon over de voorvleugel heen reed. We hadden geluk dat de vleugel gewoon de weg leek te raken. We verloren een paar stukjes, maar de snelheid kwam weer terug. Na het incident met Max verloren we de hele zijkant, dus dan kom je in de buurt van vier tienden", legt Shovlin uit.

Hamilton reed snelste raceronde ondanks schade

Ondanks de schade aan zijn voorvleugel vloog Hamilton nog steeds over het circuit. De Mercedes-coureur zette de snelste raceronde neer en haalde zo een extra WK-punt binnen. Shovlin verklaart dat de Brit nog sneller had gewoon zonder de schade aan zijn voorvleugel. "Lewis is erg vastberaden, maar wij waren erg in tweestrijd omdat we andere mensen zagen worstelen met de banden. We konden ook niet garanderen dat de vleugel op de auto zou blijven na de avond die hij had gehad." "Het is een moeilijke beslissing. Je moet kiezen tussen ga je voor het punt waarvan Lewis wist dat het hem op gelijke hoogte zou brengen, of speel je op safe?" Het was uiteindelijk Hamilton die bepaalde wat er gebeurde en volgens Shovlin had hij wellicht iets anders besloten als de Mercedes-coureur de schade had gezien. "Uiteindelijk was Lewis degene die de beslissing nam en die beslissing werd waarschijnlijk geholpen door het feit dat hij de voorvleugel eigenlijk niet kan zien. Want als hij naar de tv had gekeken, zoals wij, had hij er misschien nog eens over nagedacht!" De snelle ronde van Hamilton bekijk je hieronder.

kImQUAL7JT0

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie