Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zwakke plek Hamilton blootgelegd: 'Verstappen was daarin fantastisch'

Lewis Hamilton ging afgelopen weekend voor de tweede race op rij de fout in. Volgens Jolyon Palmer werd de afgelopen twee Grands Prix een van de weinige zwakke punten van de Brit blootgelegd.

Nadat de safety car aan het begin van de Portugese Grand Prix de baan op was gekomen, werd de race in ronde zeven weer op gang gebracht. Lewis Hamilton maakte geen beste indruk en zag Max Verstappen meteen aan zich voorbij gaan. Twee weken eerder in Imola gebeurde dat de kampioen ook al bij de herstart, toen hij nota bene door rookie Yuki Tsunoda werd ingehaald, zij het niet dat de Japanner meteen daarna spinde. Volgens Jolyon Palmer is daarmee een zwak punt van de Brit blootgelegd, terwijl rivaal Max Verstappen op dat punt juist wel indruk maakt. Hij legt uit vanuit het perspectief van de coureurs, hoe een safety car herstart te werk gaat. In Portimao is het volgens de voormalig Renault-coureur logisch om als leider in de wedstrijd zo lang mogelijk te wachten om op het gas te gaan. "Op circuits met lange rechte stukken zien we coureurs vaak lang wachten. In Portugal was dat het beste wat Valtteri Bottas kon doen. Op die manier is het lastiger voor de coureurs achter hem om te profiteren van de slipstream op het rechte stuk, omdat de snelheden door het lange wachten aanzienlijk lager liggen. Zeker met de huidige, grotere wagens, is dit de beste manier." Voor Bottas was het devies dus simpel: zo laat mogelijk op het gas gaan. De coureurs achter hem hebben het volgens Palmer echter lastig. "Ze moeten elk moment klaar zijn om te gaan. Hamilton en Verstappen hadden afgelopen weekend elk een andere methode tijdens die laatste momenten voor de herstart van de race. Hamilton maakte gebruik van de 'conventionele' methode. Hij bleef zo dicht mogelijk op Bottas, zonder dat hij zijn banden opwarmde, hij was puur gefocust op zijn voorganger." "Verstappen liet zich iets verder terugvallen", vervolgt Palmer zijn analyse. "Hij warmde zijn banden meer op en ging op het gas en dan weer op de rem, om zo op het laatste moment voor de herstart zo veel mogelijk temperatuur in de banden te krijgen. Aan de methode van Verstappen zat meer risico gekleefd dan die van Hamilton, maar Max zal heel erg zeker zijn geweest dat Bottas niet op het gas zou gaan na bocht veertien, want dan was hij de klos geweest. Omdat Max gelijk had, heeft hij meteen daarna profijt gehad van zijn iets warmere banden." Palmer zag hoe de aanpak van Verstappen een tweede voordeel had ten opzichte van die van Hamilton. "Omdat Max zich iets liet terugzakken, had hij de kans om voortijdig te reageren op de start van Bottas. Als Verstappen namelijk te vroeg op het gas was gegaan, dan had hij nog steeds terug van zijn gas kunnen gaan voordat hij Hamilton voorbij was en een straf had gekregen. Omdat hij zich iets terug liet zakken schatte hij de situatie geweldig in en ging hij nagenoeg op hetzelfde moment als Bottas op het gas. Het was een fantastische herstart." Hamilton ga na afloop toe dat hij te traag reageerde, omdat hij net in zijn spiegels keek waar Max zat. Palmer zet daar zijn vraagtekens bij. "Je spiegels checken is iets wat bij een herstart helemaal niet nodig is, zeker op zo'n belangrijk moment. Hij had moeten weten dat Max heel dicht op hem zou zitten, dat had hij niet hoeven checken. Bovendien was Lewis een van de coureurs die ook in Imola werd ingehaald bij de herstart, dus het is al de tweede race op rij dat hem dat gebeurt", aldus de F1-analist, die denkt dat zijn landgenoot dit niet nog een keer zal laten gebeuren. "Het vervolg van de race liet zien dat Hamilton op de toppen van zijn kunnen presteert en hij maakte zijn fout meer dan goed. Hij zal er nu op gefocust zijn dat hij zo'n herstart niet meer herhaalt, want op een andere dag kan zo'n fout misschien zeer kostbaar zijn."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"