Het woord zegt het eigenlijk al, 'wintertest'. Er wordt in de winter getest ter voorbereiding op het nieuwe seizoen, maar toch keek mijn eind februari 2018 even vreemd op toen het op de ochtend van de testsessie in Barcelona sneeuwde. De ochtendsessie kwam in zijn geheel te vervallen, maar het was niet de eerste keer dat de elementen der natuur testwerk verhinderden.
Op 12 februari 2009 bijvoorbeeld testte drie teams, te weten Ferrari, Toyota en BMW Sauber in Bahrein, juist om niet het risico te lopen dat regen op het Europese continent het aantal testkilometers drastisch terugbracht. Echter, het waren zandstormen die precies dat teweegbrachten. De drie teams reden allemaal slechts één ronde, voordat de rode vlag werd uitgehangen.
Oeps!
Sneeuwbuien of zandstormen zie je misschien nog wel aankomen, maar op 12 februari 2005 werd een testsessie voor Michelin voor om een wel heel bijzondere reden langdurig stilgelegd. Het circuit van Jerez werd kunstmatig nat gemaakt en dat was direct ook de aanleiding voor de problemen.
De zwaar met water beladen bewateringstruck gleed op het natte asfalt van de baan en belandde in de grindbak. Door het enorme gewicht van de watertruck kwam die daar met geen enkele mogelijkheid op eigen kracht ook weer uit.
Anno 2024 wordt er enkel in Bahrein getest, maar zoals 2009 is ook dat geen garantie voor no stop-actie. Enig oponthoud is vandaag de dag extra kostbaar, aangezien er een totaal van slechts drie testdagen op het programma staat. Dit jaar worden de testdagen verreden op 21, 22 en 23 februari.
Anderen bekeken ook:
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!