Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Visa Cash App RB

Aan welke regels moeten namen van Formule 1-teams voldoen?

Nadat eerder bekend werd dat AlphaTauri voortaan door het leven gaat als 'Visa Cash App RB', ontstaat de vraag of Formule 1-teams zich nog aan bepaalde regels moeten houden bij het kiezen van een nieuwe identiteit.

Tsunoda Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Visa Cash App RB. Een hele mond vol. De nieuwe naam van het zusterteam van Red Bull houdt de gemoederen op social media al flink bezig. Visa en Cash App zijn de aankomende naamsponsoren van het team uit Faenza.

Het is vaker gebeurd in de geschiedenis van de Formule 1 dat teams met interessante namen op de grid verschenen. Een voorbeeld hiervan is 'Mastercard Lola', een team dat in 1997 deelnam aan de koningsklasse, met jawel, Mastercard als hoofdsponsor. Ironisch genoeg ging het team binnen een jaar al ten onder na toenemende druk van deze hoofdsponsor, wat resulteerde in een sterk onderontwikkelde auto.

De nieuwe naam van AlphaTauri roept de vraag op of er grenzen zijn aan hoe teams zich mogen noemen.

De regels van F1-teamnamen

Er is eigenlijk maar één regel waar de Formule 1-teams zich aan moeten houden bij het kiezen van een nieuwe teamnaam. Zo moet de teamnaam de naam van het chassis bevatten (de body van de auto). Bijvoorbeeld bij Aston Martin is de naam 'Aston Martin Aramco Formula One Team' en was de naam van het 2023-chassis de 'Aston Martin AMR23'.

Een naamsverandering kan ook invloed hebben op het recht van de eventuele prijzenpot van het Concorde Agreement. Zo had Haas geen recht op prijzengeld toen ze als team in de koningsklasse begonnen. Zij beweerden weer dat Force India in 2018 een nieuwe 'entiteit' in de sport was toen ze als Racing Point door het leven gingen.

Haas werd in het gelijk gesteld, maar uiteindelijk werd er achter de schermen een oplossing geregeld waar de beide partijen mee konden leven.

Lokale wetgevingen

Vervolgens hebben we in de Formule 1 nog te maken met de regels van de landen waarin een Grand Prix georganiseerd wordt. Zo mag in het Midden-Oosten geen champagne gespoten worden, en is reclame omtrent tabak in Europa verboden.

Zowel titelsponsoren als sponsoren die we op de auto terugzien moeten zich aan deze regels houden. Dat is waarom McLaren in Zandvoort vorig jaar de stickers van het merk 'VELO' van de auto moest halen. VELO is een snusmerk van British American Tobacco en reclame maken voor tabak is niet toegestaan in Nederland.

Stake F1 team, de nieuwe teamnaam van Sauber, bevat de naam van de sponsor Stake.com, een bekend online casino. In bepaalde landen is het niet toegestaan om deze naam te dragen. Gokken is namelijk in het Midden-Oosten verboden, en ook Nederland staat op het punt om de regelgeving omtrent reclame voor online gokken aan te scherpen.

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'