Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alfa Romeo per 2024 als titelsponsor naar Haas F1

Een grote sponsordeal voor Haas F1 is in de maak met één van de huidige concurrenten uit de Formule 1.

Alfa Romeo wordt naar alle waarschijnlijk per 2024 de nieuwe titelsponsor van Haas F1. Het zou gaan om een deal die goed is voor een slordige 20 miljoen dollar per jaar, zo heeft RacingNews365 begrepen. Aan het einde van 2023 komt de sponsordeal met het Sauber ten einde, waardoor die naam volgend jaar terugkeert in de Formule 1 als zelfstandig constructeur. Dit natuurlijk in afwachting van de komst van Audi per 2026. Alfa Romeo wil echter graag actief blijven in de sport en heeft positieve gespreken gevoerd met het team van teambaas Guenther Steiner. Haas F1 voert op dit moment vanwege sponsor Moneygram bovendien al een kleurstelling die overeenkomt met de kleuren van het Italiaanse automerk. Beide teams zijn momenteel nog klantenteams van Ferrari en ontvangen als zodanig de nodige onderdelen van de Scuderia, waaronder ook de volledige krachtbronnen. RacingNews365 heeft begrepen dat Haas en Alfa Romeo eigenlijk in Imola om de tafel wilden gaan zitten, maar dat die gesprekken dus uiteindelijk in Monaco plaats hebben gevonden vanwege het afgelasten van de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna. Meerdere bronnen met directe kennis over de kwestie ontkenden de geruchten over een mogelijk tweejarige (sponsor)deal niet toen RacingNews365 die partijen benaderde.

Analyse Dieter Rencken

Een ander mogelijk scenario is dat na de tweejarige deal met Haas F1 Alfa Romeo zijn heil zoekt in het World Endurance Championship. Naar verluidt zou dat project gebruik gaan maken van ofwel Ferrari-, ofwel Peugeot-hardware. Dit zou echter wel betekenis dat Stellantis als overkoepelende groep met twee merken actief zou zijn in dezelfde klasse, hetgeen onwenselijk zou zijn voor zowel Peugeot als Alfa Romeo. Via Fiat is ook Ferrari onderdeel va Stellantis, waarbij Ferrari-voorzitter John Elkann ook nog eens de grote baas is van Stellantis. Mocht Peugeot Alfa Romeo verslaan, dan staat de performance tak van Alfa Romeo er slecht op, terwijl het omgekeerde scenario eveneens ongunstig is, aangezien er nu eenmaal meer Peugeots worden verkocht. Porsche en Audi zaten ooit in hetzelfde (WEC-)schuitje onder de paraplu van Volkswagen. Inmiddels hebben beide merken zich in de loop der jaren teruggetrokken uit het WEC. Porsche is onder de nieuwe hypercar-reglementen echter weer teruggekeerd.

Viaplay
x
Max vs. Lewis Stewards vellen oordeel over clash tussen Verstappen en Hamilton