Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alfa Romeo sneller dan Ferrari dit jaar? "Dat zou zomaar kunnen"

Jan Monchaux, technisch directeur van Alfa Romeo, gelooft dat de klantenteams in 2022 wel eens sneller kunnen zijn dan de grotere Formule 1-teams.

De nieuwe technische reglementen, welke vanaf 2022 gelden in de Formule 1, gaan er waarschijnlijk voor zorgen dat het veld door elkaar gehusseld wordt. Volgens Jan Monchaux kan het er zelfs voor zorgen dat de klantenteams sneller zijn dan de grotere teams die bijvoorbeeld de motoren leveren. Door de nieuwe technische reglementen kunnen er geen onderdelen uit 2021 worden meegenomen, waardoor elk team praktisch vanaf nul moet beginnen. Dit kan er volgens de technisch directeur van Alfa Romeo voor zorgen dat de teams die een krachtbron afnemen, ineens een grotere sprong voorwaarts maken dan de topteams in de koningsklasse. In een exclusief interview met RacingNews365 werd Monchaux gevraagd of het mogelijk is dat een Ferrari-klantenteam de Italiaanse renstal af kan troeven, of een Mercedes-motorafnemer sneller kan zijn dan de Duitse renstal zelf. "Ja, ik denk dat dat mogelijk is", voorspelt de Fransman. "Op papier kan dat zeker. Volgens de reglementen voor de motorfabrikanten moeten zij exact dezelfde hardware en exact hetzelfde motortype leveren. Als de leverancier de regels opvolgt en transparant genoeg is, dan zie ik niet waarom een middenveld-team geen geweldig werk kan leveren, vergeleken met de gevestigde orde (de topteams, red.)."

Kan er een 'Brawn GP situatie' ontstaan?

De laatste keer dat er een grote wijziging was in de technische reglementen, waardoor de F1-bolides compleet veranderden, was tijdens de overgang van 2008 naar 2009. Hierbij vielen de titelrivalen van 2008, Ferrari en McLaren, terug naar het middenveld. Red Bull en Brawn GP (voormalig Honda en nu Mercedes) maakten juist een enorme stap voorwaarts. Een dergelijke stunt is mogelijk, al wordt er niet verwacht dat een middenveldteam ineens net zo dominant is als Brawn GP destijds was. Zo is er een aantal grote uitdagingen voor de klantenteams. AlphaTauri-teambaas Franz Tost liet eerder al weten dat de kleinere teams voor een grote financiële uitdaging staan omdat ze geen oudere onderdelen kunnen overnemen van de topteams. Alles wordt nieuw, maar een 2009-situatie ziet Monchaux niet zo snel gebeuren. Wel kunnen teams als Alfa Romeo, AlphaTauri, Aston Martin, McLaren, Williams of Haas voor grote verrassingen gaan zorgen. "Dat was een ongewone situatie", zegt de Alfa Romeo-engineer over de enorme sprong van Brawn GP. "Dit soort dominantie zou een enorme verrassing zijn, maar middenveldteams die ineens een enorme stap maken aan het begin van het seizoen? Dat is zonder twijfel mogelijk."

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China