Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alfa Romeo Racing

Alfa Romeo sneller dan Ferrari dit jaar? "Dat zou zomaar kunnen"

Jan Monchaux, technisch directeur van Alfa Romeo, gelooft dat de klantenteams in 2022 wel eens sneller kunnen zijn dan de grotere Formule 1-teams.

Giovinazzi Abu Dhabi
Interview
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De nieuwe technische reglementen, welke vanaf 2022 gelden in de Formule 1, gaan er waarschijnlijk voor zorgen dat het veld door elkaar gehusseld wordt. Volgens Jan Monchaux kan het er zelfs voor zorgen dat de klantenteams sneller zijn dan de grotere teams die bijvoorbeeld de motoren leveren. Door de nieuwe technische reglementen kunnen er geen onderdelen uit 2021 worden meegenomen, waardoor elk team praktisch vanaf nul moet beginnen.

Dit kan er volgens de technisch directeur van Alfa Romeo voor zorgen dat de teams die een krachtbron afnemen, ineens een grotere sprong voorwaarts maken dan de topteams in de koningsklasse. In een exclusief interview met RacingNews365 werd Monchaux gevraagd of het mogelijk is dat een Ferrari-klantenteam de Italiaanse renstal af kan troeven, of een Mercedes-motorafnemer sneller kan zijn dan de Duitse renstal zelf. "Ja, ik denk dat dat mogelijk is", voorspelt de Fransman.

"Op papier kan dat zeker. Volgens de reglementen voor de motorfabrikanten moeten zij exact dezelfde hardware en exact hetzelfde motortype leveren. Als de leverancier de regels opvolgt en transparant genoeg is, dan zie ik niet waarom een middenveld-team geen geweldig werk kan leveren, vergeleken met de gevestigde orde (de topteams, red.)."

Kan er een 'Brawn GP situatie' ontstaan?

De laatste keer dat er een grote wijziging was in de technische reglementen, waardoor de F1-bolides compleet veranderden, was tijdens de overgang van 2008 naar 2009. Hierbij vielen de titelrivalen van 2008, Ferrari en McLaren, terug naar het middenveld. Red Bull en Brawn GP (voormalig Honda en nu Mercedes) maakten juist een enorme stap voorwaarts. Een dergelijke stunt is mogelijk, al wordt er niet verwacht dat een middenveldteam ineens net zo dominant is als Brawn GP destijds was.

Zo is er een aantal grote uitdagingen voor de klantenteams. AlphaTauri-teambaas Franz Tost liet eerder al weten dat de kleinere teams voor een grote financiële uitdaging staan omdat ze geen oudere onderdelen kunnen overnemen van de topteams. Alles wordt nieuw, maar een 2009-situatie ziet Monchaux niet zo snel gebeuren. Wel kunnen teams als Alfa Romeo, AlphaTauri, Aston Martin, McLaren, Williams of Haas voor grote verrassingen gaan zorgen.

"Dat was een ongewone situatie", zegt de Alfa Romeo-engineer over de enorme sprong van Brawn GP. "Dit soort dominantie zou een enorme verrassing zijn, maar middenveldteams die ineens een enorme stap maken aan het begin van het seizoen? Dat is zonder twijfel mogelijk."

Ook interessant:

Deze Formule 1-coureurs moeten dit jaar vrezen voor hun stoeltje

Aan het einde van het komende Formule 1-seizoen lopen er een aantal contracten van F1-coureurs af. Sommigen lopen daarentegen wat langer door. Wie moet er vrezen voor zijn toekomst in de koningklasse van de autosport en wie kan er met een gerust hart beginnen aan het jaar 2022? We bespreken het in de video hieronder.

Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona