Aston Martin staat te boek als een middenmotor, waarbij het team op grote achterstand van de drie topteams opereert. Desondanks verwacht Fernando Alonso dat hier, na een wat lastige start in 2023, snel verandering in komt. "Ik ben me er bewust van dat we niet 100% zullen zijn in Bahrein en Jeddah, misschien ook niet in Australië", is de Spanjaard voorzichtig. "Ik denk dat dit de enige sport is waarin je anderhalve dag de tijd krijgt om je voor te bereiden op een WK." Een verwijzing van Alonso naar het geringe aantal van drie testdagen eind februari in Bahrein, waarbij de coureurs die dagen onderling moeten verdelen. Zijn eerste doel is om teamgenoot Lance Stroll bij te benen en te verslaan, maar richting de toekomst liggen zijn ambities aanzienlijk hoger: "Ik denk dat we meer mogelijkheden om voor de zeges en podiumplaatsen te vechten volgend jaar, als we dit jaar een goede basis neerzetten."
Aston Martin laatste team voor Alonso
F1-veteraan Alonso tekende een tweejarig contract dat hem nog tot en met eind 2024 verbindt aan Aston Martin. De Spanjaard ziet zichzelf niet nogmaals verkassen naar een andere werkgever. "Dit is waarschijnlijk mijn laatste team waar ik voor rijd en ik ken Lawrence Stroll en Lance al vele jaren", vertelde Alonso de media, waaronder RacingNews365.com, bij de lancering van de AMR23. "Ik kende Lance toen hij in de Ferrari Driver Academy zat en dat was in 2012, 11 jaar geleden, en nu hebben we deze prachtige kans om het team te delen en samen te werken in Aston Martin, en hopelijk in de toekomst mee te dingen naar kampioenschappen." Alonso wijst daarbij naar Red Bull, dat in enkele jaren een winnend team uit de grond stampte. Sebastian Vettel werd in de periode 2010 tot en met 2013 viermaal op rij wereldkampioen. "Als ik op een dag Aston Martin races zie winnen en kampioenschappen zie domineren, en ik Lance kan helpen te vechten voor de kampioenschap dan zal dat een trots moment voor mij zijn."
Meest gelezen