Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Alonso stelt sprintraces ter discussie

Het was een weekend van vele hoogte- en dieptepunten voor Aston Martin-coureur Fernando Alonso. Een mislukte bandenstrategie in combinatie met een ongelukkige sprintrace zorgen ervoor dat de Spanjaard maar zeven punten bijschrijft in het kampioenschap. Het hadden er dus veel meer kunnen zijn.

Alonso Verstappen China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Fernando Alonso heeft veel meegemaakt in China afgelopen weekend. Ruim twee uur na de sprintrace op zaterdag ontving de Aston Martin-coureur een straf van 10 seconden en drie strafpunten voor een touché met Carlos Sainz. En dat terwijl hij zelf de sprint moest staken vanwege een lekke band. De Spanjaard liet toen al tegenover de media doorschemeren dat hij het absoluut niet eens was met de straf: "Ik vind dit gewoon racen en dit is al helemaal waar de sprintrace voor bedoeld is."

In de kwalificatie reed Alonso de derde tijd, maar zijn team diende een protest in tegen de kwalificatieuitslag. Carlos Sainz veroorzaakte namelijk tijdens het tweede deel van de kwalificatie van de Grand Prix van China een rode vlag toen hij bij het opkomen van het rechte stuk de macht over zijn SF-24 verloor. Hij kon vervolgens wel verder rijden en reed in Q2 daarna nog de derde tijd. Het team van Alonso diende protest in op basis van regel 39.6 van het reglement, waarin staat vermeld dat 'een coureur niet verder deel mag nemen aan de sessie als de auto tot stilstand komt op de baan tijdens een kwalificatiesessie.'

Het protest van Aston Martin werd vervolgens afgewezen, met als argument: "Rekening houdend met de talrijke voorbeelden waarbij auto's stilstonden voor verschillende tijdsduur en toestemming kregen om opnieuw te starten en deel te nemen de betreffende sessie, waren we van mening dat de beslissing van de wedstrijdleiding niet in strijd was met het verleden en ook niet in strijd was met artikel 39.6."

"We hadden geen harde banden meer"

Alonso mocht de race op zondag als derde aanvangen en Sainz vanaf de zevende positie. Het was een lastige race voor de oudste coureur van het veld, want hij wist zijn bandenstrategie niet te volgen waardoor hij gedurende ronde 44 naar binnen moest voor een nieuwe set mediums. Hij finishte uiteindelijk op positie zeven, achter de beide Ferrari's en de Mercedes van George Russell.

Na de race blijkt dat deze strategie niet zozeer een keuze geweest is. "We hadden geen harde banden meer", legt de Aston Martin-coureur uit aan de media, inclusief RacingNews365. "We hadden nog één set zachte banden en nog één set mediums, en met nog 35 ronden te gaan wisten we dat we het niet gingen halen tot het einde."

"Er waren veel rondes onder de safety car om de Sauber te verwijderen (verwijzend naar de bolide van Valtteri Bottas). En toen kwam er daarna nogmaals een safety car vanwege een crash. Dus de mannen op de harde band moesten iets doen om de race uit te rijden."

Volgens Alonso waren er meer keuzes geweest in bandenstrategie als er geen sprintrace was geweest op de zaterdag. "Dan heb je meer banden voor de zondag. Er zijn maar een paar punten te halen voor ons, en zolang je de race niet wint riskeer je penaltypunten en dat soort dingen. Dus dan is het misschien beter om niet meer te racen (op zaterdag, red.)."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"