Fernando Alonso heeft veel meegemaakt in China afgelopen weekend. Ruim twee uur na de sprintrace op zaterdag ontving de Aston Martin-coureur een straf van 10 seconden en drie strafpunten voor een touché met Carlos Sainz. En dat terwijl hij zelf de sprint moest staken vanwege een lekke band. De Spanjaard liet toen al tegenover de media doorschemeren dat hij het absoluut niet eens was met de straf: "Ik vind dit gewoon racen en dit is al helemaal waar de sprintrace voor bedoeld is."
In de kwalificatie reed Alonso de derde tijd, maar zijn team diende een protest in tegen de kwalificatieuitslag. Carlos Sainz veroorzaakte namelijk tijdens het tweede deel van de kwalificatie van de Grand Prix van China een rode vlag toen hij bij het opkomen van het rechte stuk de macht over zijn SF-24 verloor. Hij kon vervolgens wel verder rijden en reed in Q2 daarna nog de derde tijd. Het team van Alonso diende protest in op basis van regel 39.6 van het reglement, waarin staat vermeld dat 'een coureur niet verder deel mag nemen aan de sessie als de auto tot stilstand komt op de baan tijdens een kwalificatiesessie.'
Het protest van Aston Martin werd vervolgens afgewezen, met als argument: "Rekening houdend met de talrijke voorbeelden waarbij auto's stilstonden voor verschillende tijdsduur en toestemming kregen om opnieuw te starten en deel te nemen de betreffende sessie, waren we van mening dat de beslissing van de wedstrijdleiding niet in strijd was met het verleden en ook niet in strijd was met artikel 39.6."
"We hadden geen harde banden meer"
Alonso mocht de race op zondag als derde aanvangen en Sainz vanaf de zevende positie. Het was een lastige race voor de oudste coureur van het veld, want hij wist zijn bandenstrategie niet te volgen waardoor hij gedurende ronde 44 naar binnen moest voor een nieuwe set mediums. Hij finishte uiteindelijk op positie zeven, achter de beide Ferrari's en de Mercedes van George Russell.
Na de race blijkt dat deze strategie niet zozeer een keuze geweest is. "We hadden geen harde banden meer", legt de Aston Martin-coureur uit aan de media, inclusief RacingNews365. "We hadden nog één set zachte banden en nog één set mediums, en met nog 35 ronden te gaan wisten we dat we het niet gingen halen tot het einde."
"Er waren veel rondes onder de safety car om de Sauber te verwijderen (verwijzend naar de bolide van Valtteri Bottas). En toen kwam er daarna nogmaals een safety car vanwege een crash. Dus de mannen op de harde band moesten iets doen om de race uit te rijden."
Volgens Alonso waren er meer keuzes geweest in bandenstrategie als er geen sprintrace was geweest op de zaterdag. "Dan heb je meer banden voor de zondag. Er zijn maar een paar punten te halen voor ons, en zolang je de race niet wint riskeer je penaltypunten en dat soort dingen. Dus dan is het misschien beter om niet meer te racen (op zaterdag, red.)."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!