AlphaTauri-CEO Peter Bayer schuift drie coureurs naar voren die op korte termijn wat meer F1-kansen zullen krijgen dan voorheen. Hij stelt daarbij een plan op naar het voorbeeld van Oscar Piastri. De Australiër kreeg in de jaren vóór zijn F1-debuut bij McLaren 2023 volop kansen met overjarig F1-materiaal toen hij nog bij Alpine zat. Zo kwam hij niet onvoorbereid aan in de F1.
Bayer concludeert tegenover Motorsport-Total dat die benadering heeft gewerkt: "Oscar reed weet ik veel hoeveel duizenden kilometers en toen hij in de F1 terechtkwam, wist hij waar hij mee bezig was. Hij kende de dynamiek van de sport en wist waar alle knoppen op het stuur voor dienden. Dat maakt veel verschil, want je bent er helemaal klaar voor."
En dus is Bayer van plan hetzelfde te doen met in ieder geval twee, misschien drie coureurs: "We willen een deel van onze inkomsten gebruiken om onze jonge coureurs op de beste mogelijke wijze klaar te stomen. Daarom plannen we een uitgebreid (test)-programma voor Liam Lawson, Isack Hadjar en wellicht ook voor Ayumu Iwasa."
Bijkomend voordeel bij een dergelijk aanpak is dat men dat vanaf komend seizoen voor het eerst kan doen met een moderne F1-auto met ground effect. Regels schrijven namelijk voor dat een testbolide minimaal twee jaar oud moet zijn: "Daardoor is de auto uit 2022 relevant. Het is de ideale opleidingsauto."
Bayer sluit echter uit dat twee van die genoemde coureurs uit samen in de cockpit terecht zullen komen. De tijd van twee rookies in het team ligt ver achter ons: "Het verschil tussen een veteraan als Ricciardo en een rookie is duidelijk merkbaar. We willen daarom een ervaren kracht een jonge coureur laten begeleiden. Maar die jonge coureur moet wel voorbereid (middels een uitgebreid testprogramma, red.) aan de start staan."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!