AlphaTauri-CEO Peter Bayer heeft namelijk een duidelijke toekomst voor ogen: het team dat vroeger een opleidingsteam was voor Red Bull, moet niet alleen maar jonge rijders in dienst hebben. Integendeel: een ervaren coureur is volgens Bayer nodig en tegelijkertijd moet en zal er ruimte blijven voor jong talent. Op dit moment rijden de ervaren Daniel Ricciardo en de (relatief) jonge Yuki Tsunoda voor het team. Toch kan dit in de toekomst veranderen, zo legt Bayer uit in gesprek met Planet F1 . "Ik geloof er in dat we niet alleen maar jonge coureurs moeten grootbrengen. We moeten ook competitief zijn." "Als je competitief wil zijn, dan moet je een ervaren coureur in de ene auto hebben en een jonge coureur in de andere auto. Dat is wat ik probeer (voor volgend jaar, red.), want in dat geval kan de jongere coureur leren van de ervaren rijder. Daniel helpt ons bijvoorbeeld ontzettend goed met het afstellen van de auto." Hierbij is de balans belangrijk, zo legt Bayer uit. "Terwijl we feedback geven aan de jonge coureur, geeft de ervaren coureur juist weer feedback terug aan ons. Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste taakverdeling is."
Liam Lawson de nieuwe AlphaTauri-coureur?
Met de exit van Nyck de Vries, de komst van Ricciardo en de invalbeurten van Liam Lawson heeft AlphaTauri een luxepositie. Ze hebben in 2023 al vier coureurs in de AlphaTauri-bolide gezien, waardoor de keuze voor 2024 misschien wat makkelijker wordt. Bayer hint in ieder geval op een goede kans voor de Nieuw-Zeelandse Lawson. "Liam heeft het geweldig gedaan om eerlijk te zijn. Wat hij heeft neergezet... Ik heb ontzettend veel respect voor hem en zijn prestaties hier in de paddock. Zandvoort was waarschijnlijk het slechts mogelijke debuutmoment ooit", zegt hij, doelend op de verraderlijke weersomstandigheden tijdens de GP van Nederland. "Regen, dan weer droog, dan weer regen. De race had alles wat je niet zou wensen (als debutant, red.), maar hij heeft het nog steeds fantastisch gedaan. In alle eerlijkheid: ik waardeer heel erg hoe professioneel Liam dit aanpakt. Hij blijft kalm in de auto, hij geeft feedback en ronde na ronde verbetert hij. Eigenlijk is het heel indrukwekkend", zo sluit hij lovend af.
Meest gelezen