Om de kosten te drukken in en na een zwaar door het coronavirus getroffen jaar, werd besloten de invoering van de nieuwe reglementen uit te stellen tot 2022, en de ontwikkeling van de 2021 deels aan banden te leggen. Er werd besloten teams twee tokens te geven om twee verbetergebieden onder handen te namen. Klantenteams als Aston Martin en AlphaTauri echter profiteren van het feit dat zij 'gratis' onderdelen over mogen nemen van hofleveranciers Mercedes en Red Bull. Het zijn onderdelen die in 2020 al gebruikt zijn. AlphaTauri-teambaas Franz Tost bevestigt dat zijn team dat inderdaad zal doen, maar wil niet spreken van een oneerlijk voordeel, zoals sommige concurrenten doen. "Ik denk niet dat dat oneerlijk is, het gaat immers niet om nieuwe onderdelen, ze worden niet nieuw ontwikkeld", zo stelt hij in gesprek met Motorsport Magazin . Met kritiek van onder andere Renault/Alpine kan de teambaas dan ook niets: "Dat is een fabrieksteam. Ze hebben daar zoveel geld, mankracht en kennis dat ze sowieso altijd twee of drie stappen op ons voor zouden moeten leggen wat betreft de ontwikkeling." Eerder werd gesuggereerd dat AlphaTauri de gratis updates zou laten schieten, maar dat spreekt de Oostenrijker nu tegen: "We hebben zelfs al enkele onderdelen van Red Bull overgenomen." Hij geeft niet prijs wat hij zoal overneemt, maar het gaat niet om onderdelen aan de achterzijde van de auto, die gerelateerd zijn aan de aandrijving van de AT02. "We houden vast aan de aandrijving van vorig jaar." AlphaTauri neemt tevens het bodywork onder handen, maar aerodynamica valt buiten het ontwikkelingsverbod. Helemaal aan de voorzijde van de auto, neemt AlphaTauri het heft in eigen handen. De twee uitgespaarde tokens gaan op aan een nieuwe neus. De neus is namelijk niet alleen een belangrijk element voor de aerodynamica, maar ook voor bijvoorbeeld de crashstructuur van de auto. Het kost AlphaTauri twee tokens om dat gebied te updaten.
Meest gelezen