Veel F1-volgers maakten vorige week in Barcelona met gefronste wenkbrauwen kennis met de nieuwe RP20 van Racing Point. De bolide lijkt tot in details sprekend op de succesvolle Mercedes W10 van vorig jaar. Worden hier regels met voeten getreden? Franz Tost, wiens renstal AlphaTauri nauwe banden onderhoudt met Red Bull Racing, meent van niet. "Ze hebben dezelfde achterkant en dezelfde achterwielophanging, ik weet niet hoe het met de voorwielophanging zit”, zegt hij ten overstaan van RacingNews365. "En dan is er nog de aerodynamica. Het zijn veel standaardonderdelen. Laat ik het zo zeggen: ik zie dat Racing Point dezelfde richting is ingeslagen als Mercedes en tot dezelfde oplossingen is gekomen… maar wel binnen het reglement! Het reglement is dit jaar hetzelfde gebleven en je ziet nu dat teams anderen kopiëren. Dat is niet nieuw in de Formule 1." Tost laat blijken zich er niet zo heel druk over te kunnen maken. "Als je in de Formule 1 iets nieuws bedenkt duurt het een race of vier en de andere teams hebben het ook. De sleutel is of je de filosofie erachter begrijpt. Je kunt niet zomaar een voorvleugel kopiëren, omdat je immers niet weet of het functioneert met de rest van de aerodynamica van de auto. Je moet ook weten hoe de vloer werkt, hoe de barge-boards werken." Waarmee de Oostenrijker maar wil aangeven dat het ‘totaalplaatje’ moet kloppen. Vooralsnog lijkt de keuze van Racing Point goed uit te pakken: de roze bolides maakten afgelopen week tijdens de eerste testdagen in Barcelona een goede indruk. In het verleden maakten overigens meer teams zich schuldig aan onversneden kopieergedrag. Dat kan soms ontsporen: begin 1978 verlieten diverse technici de renstal van Shadow en richtten Arrows op. Zij namen de bouwtekeningen van de beoogde nieuwe Shadow mee, waarmee zij doodleuk de eerste Arrows F1 bouwden. Een rel was geboren. Het kwam zelfs tot een rechtszaak, waarbij Arrows door de rechter werd gedwongen een nieuwe, afwijkende auto te bouwen. Max Verstappen kende een uitstekende testweek in zijn nieuwe Red Bull, maar Mercedes was wederom ijzersterk. En speelde Ferrari verstoppertje of zijn er echt problemen? Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen behandelen dit en nog veel meer in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.
Meest gelezen