Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Alpine: 'Renault-motor vlak achter de snelste krachtbron van het veld"

Alleen Alpine maakt in 2022 nog gebruik van Renault-motoren in de Formule 1. Dit betekent volgens Otmar Szafnauer echter niet dat de motoren minder competitief zijn. Mogelijk zijn ze zelfs beter dan de krachtbron van Mercedes.

Alonso Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

De Formule 1 telt in 2022 nog altijd vier motorleveranciers. Ferrari, Red Bull Powertrains en Mercedes faciliteren de krachtbronnen van negen teams, terwijl Renault alleen Alpine voorziet van paardenkrachten. Het motorproject is gekeken naar de afnemers dus een stuk kleiner dan de concurrenten, maar de prestaties zijn zeer goed. Althans, dat vindt Alpine-teambaas Otmar Szafnauer.

Ondanks een aantal betrouwbaarheidsproblemen bij de bolide van Fernando Alonso kent de Franse renstal een prima start van het seizoen. Dit is mede te danken aan de relatief sterke motor, die niet op enorme afstand ligt van de krachtigste motoren van het veld. "Ik denk dat we een goede stap hebben gemaakt met de motor", aldus Szafnauer ten overstaan van onder andere RacingNews365.

De voormalig teambaas van Aston Martin lijkt erop te hinten dat ze Mercedes hebben ingehaald. Ferrari en Red Bull vechten aan de voorkant van het veld, terwijl de teams met een krachtbron van de Duitse renstal zijn teruggezakt in de pikorde. Ondertussen gaat het juist beter bij Alpine. "We zitten binnen tien paardenkracht van de beste (motorleverancier) en hiermee staan we ongeveer in het midden."

Samenwerking Renault en Alpine gaat beter

Nu Renault zich volledig focust op Alpine in de F1 gaat de samenwerking volgens Szafnauer erg goed. "Dit geeft ons de mogelijkheid om nauwer samen te werken met het team achter de krachtbron. Op deze manier kunnen we mogelijk wat verbeterpunten vinden in het ontwerp van het chassis."

Vanwege de motorbevriezing, die vanaf dit jaar in is gegaan, mag er inhoudelijk namelijk weinig tot niets veranderen aan de motoren. "We kunnen ons nu focussen op het chassis voor de toekomst. Het is nu aan ons om de auto verder te ontwikkelen."

Over de problemen bij Alonso, die al zijn derde motor in gebruik heeft genomen, maakt Szafnauer zich bovendien niet druk. "Geen zorgen, het zullen geen 23 wissels in 23 races worden. Eén van de gewisselde motoren is ook alweer terug in de groep motoren, wan het was slechts een wissel uit voorzorg. Deze motor zal nog steeds worden gebruikt."

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

Forbidden

Weddenschappen Esteban Ocon

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

4 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023