Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine: 'Renault-motor vlak achter de snelste krachtbron van het veld"

Alleen Alpine maakt in 2022 nog gebruik van Renault-motoren in de Formule 1. Dit betekent volgens Otmar Szafnauer echter niet dat de motoren minder competitief zijn. Mogelijk zijn ze zelfs beter dan de krachtbron van Mercedes.

De Formule 1 telt in 2022 nog altijd vier motorleveranciers. Ferrari, Red Bull Powertrains en Mercedes faciliteren de krachtbronnen van negen teams, terwijl Renault alleen Alpine voorziet van paardenkrachten. Het motorproject is gekeken naar de afnemers dus een stuk kleiner dan de concurrenten, maar de prestaties zijn zeer goed. Althans, dat vindt Alpine-teambaas Otmar Szafnauer. Ondanks een aantal betrouwbaarheidsproblemen bij de bolide van Fernando Alonso kent de Franse renstal een prima start van het seizoen. Dit is mede te danken aan de relatief sterke motor, die niet op enorme afstand ligt van de krachtigste motoren van het veld. "Ik denk dat we een goede stap hebben gemaakt met de motor", aldus Szafnauer ten overstaan van onder andere RacingNews365. De voormalig teambaas van Aston Martin lijkt erop te hinten dat ze Mercedes hebben ingehaald. Ferrari en Red Bull vechten aan de voorkant van het veld, terwijl de teams met een krachtbron van de Duitse renstal zijn teruggezakt in de pikorde. Ondertussen gaat het juist beter bij Alpine. "We zitten binnen tien paardenkracht van de beste (motorleverancier) en hiermee staan we ongeveer in het midden."

Samenwerking Renault en Alpine gaat beter

Nu Renault zich volledig focust op Alpine in de F1 gaat de samenwerking volgens Szafnauer erg goed. "Dit geeft ons de mogelijkheid om nauwer samen te werken met het team achter de krachtbron. Op deze manier kunnen we mogelijk wat verbeterpunten vinden in het ontwerp van het chassis." Vanwege de motorbevriezing, die vanaf dit jaar in is gegaan, mag er inhoudelijk namelijk weinig tot niets veranderen aan de motoren. "We kunnen ons nu focussen op het chassis voor de toekomst. Het is nu aan ons om de auto verder te ontwikkelen." Over de problemen bij Alonso, die al zijn derde motor in gebruik heeft genomen, maakt Szafnauer zich bovendien niet druk. "Geen zorgen, het zullen geen 23 wissels in 23 races worden. Eén van de gewisselde motoren is ook alweer terug in de groep motoren, wan het was slechts een wissel uit voorzorg. Deze motor zal nog steeds worden gebruikt."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi