Tijdens de eerste twee Grand Prix van het jaar reed Alpine samen met Aston Martin en Alfa Romeo rond aan de staart van het middenveld, terwijl voor hen Ferrari, McLaren en AlphaTauri om de plekken achter Red Bull en Mercedes streden. In Portugal mengde Alpine zich echter plots met Ferrari en McLaren en had de Franse renstal de smaak goed te pakken. Weliswaar liet Fernando Alonso het tijdens de kwalificatie afweten, zijn teamgenoot Esteban Ocon klokte op zaterdag wel de zesde tijd. Op zondag werd nogmaals duidelijk dat het team snel was, want Alonso baande zich een weg naar voren, naar de achtste plaats, terwijl Ocon zichzelf verzekerde van plek zeven. Na afloop van de race is tweevoudig kampioen Alonso zeer te spreken over het niveau van zijn team. "Het was in het algemeen een prima weekend, niet alleen de race was goed. Het voelde alsof de wagen aanzienlijk competitiever was dan hiervoor het geval was. We vochten met een McLaren, Ferrari en AlphaTauri, dus we bevonden onszelf zeker in een groep met wagens waarmee we ons in Bahrein en Imola niet wisten te mengen." "Vanaf de eerste training waren we competitief", vervolgt de tweevoudig kampioen. "We waren vijfde in de tweede training en hadden derde kunnen worden in de derde training, dus het is ook nog een beetje een mysterie wat er in de kwalificatie is gebeurd", zo doelt hij op zijn dertiende plek. "Ik voelde me niet comfortabel en had geen grip, waardoor mijn race op zondag ook een klap te verwerken kreeg." Ondanks dat is de Spanjaard tevreden over het uiteindelijke resultaat en vooral over de getoonde vorm. "Ik ben over het algemeen blij met het weekend en de stap voorwaarts die we hebben gemaakt. Op zondag zijn we dit jaar nog niet zo competitief geweest", aldus Alonso, die toegeeft dat de reden waarom zijn team zo goed was voorlopig nog een mysterie is. "Ik weet het niet, we weten het nog niet. We ontdekken elk raceweekend nog nieuwe dingen aan de wagen. We hebben drie verschillende circuits gehad met verschillende omstandigheden: het warme Bahrein, het regenachtige Imola en het winderige Portugal. We moeten blijven leren van de auto, maar ook van onze concurrenten, waar zij minder goed en waar zij sterk zijn. Dat zal wat tijd kosten, voor welk team dan ook."
Meest gelezen