Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Eén competitief voordeel Ferrari deed Red Bull in het duister tasten

Red Bull wist maar niet aan Max Verstappen uit te leggen hoe het kwam dat hij zo worstelde met de banden en hoe Ferrari relatief makkelijk herhaaldelijk aan hem voorbij kon gaan. Intern onderzoek moet meer duidelijk maken, maar RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti geeft alvast een voorzet.

De overwinning van Charles Leclerc in de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk kwam vooral voort uit één belangrijk competitief voordeel ten opzichte van Red Bull: beter bandenmanagement. De televisiebeelden bevestigden ondubbelzinnig dat de balans van de Ferrari F1-75 nagenoeg perfect was. De scherpte waarmee de auto's uit Maranello zich in lieten sturen, in ieder geval tot het moment van uitvallen van Carlos Sainz, was zeer nauwkeurig, maar belangrijker nog was de uitstekende tractie bij het uitkomen van de bochten. In de tweede sector, het bochtiger gedeelte van het circuit, was de betere pace van de Ferrari ten opzichte van de RB18 duidelijk waarneembaar. De RB18 heeft terrein verloren. De tractie van de bolides van het in Milton Keynes gevestigde team werd, afgezien van het begin van de race, danig gehinderd door de hoge slijtage van de achterbanden en in mindere mate ook van de linker voorband. Het was een atypisch verschijnsel en het moet worden benadrukt, zeer ongewoon voor de RB18.

Want in feite was het beperken van bandenslijtage in de vorige races juist één van de sterke eigenschappen van Adrian Newey's geesteskindje. Daar was in Oostenrijk in geen enkele fase van de race iets van terug te zien. Dat kwam ook als een enorme verrassing voor de Red Bull-monteurs, waaronder ook Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase. Hij wist niet aan Verstappen uit te leggen waar dat mee te maken had en waarom het bovendien op verschillende compounds speelde. Proberen het uit te leggen door schommelende temperaturen ten opzichte van de twee eerdere dagen levert geen resultaat op, want de luchttemperaturen waren vrijwel identiek. Een lage luchtdichtheid door hogere temperaturen met een hogere load op de auto tot gevolg, kan als hypothese dus van tafel worden geveegd. Het is dan ook realistischer om de oorzaak te zoeken in de basisafstelling van de auto, die mogelijk te veel was afgestemd op een auto met weinig benzine, wat duidelijk zeer rendabel was voor de sprintrace op zaterdag. Met meer benzine aan boord veranderde echter de balans van de auto aanzienlijk, waarbij het effect vooral voelbaar was in meer slijtage van de banden en dan met name aan de achterzijde.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi